NAV16AP
1. Jakso lukuvuonna 2016-17
1. Jakso lukuvuonna 2016-17
Tämän kirjoituksen tarkoituksena on avata hieman unity editorin sisältöä helposti ja nopeasti.
Avaa Unity työpöydän pikakuvakkeesta. Rekisteröidy Unityn
käyttäjäksi kohdasta sign in. Jollei sinulla jo ole tunnuksia, niin luo ne.
Tästä näkymästä voit joko avata vanhan projektin tai luoda uuden. Nyt
valitsemme kohdan new luodaksemme uuden projektin.
Projekti tulee nimetä. Valitse projektin nimeksi joko pelin
nimi tai muuten projektia kuvaava nimi, jollei pelin nimeä ole vielä päätetty.
Kannattaa nimetä projekti niin, että se on helppo myöhemmin löytää, koska
jatkossa projekteja tulee olemaan useita ja on tärkeä tunnistaa, minkä
projektin haluaa avata. Seuraavaksi valitaan projektin sijainti. Klikkaamalla
kolmea pistettä saat itse päättää, minne projekti jatkossa tallennetaan.
Pitää valita tekeekö 2D vai 3D projektin. Tämän pystyy
myöhemmin muuttamaan, mutta kannattaa kuitenkin aluksi valita omaa projektiaan
vastaava tyyppi. Käytännössä 3D kannattaa valita aina, jos pelissä on 3D
assetteja. 2D valitaan, jos käytetään 2D grafiikkaa. Unityssä on oletuksena 3D,
mutta tällä kertaa valitsemme 2D vaihtoehdon. Unityn ohjeista voi lukea 2D:n ja
3D:n eroista, jos projektityypin valinta mietityttää: https://docs.unity3d.com/Manual/2Dor3D.html
Asset packages kohdassa voi valita, mitä valmiita assetteja
tuo projektiin. Assetit vaihtelevat hahmon kontrolleista aina erilaisiin
efekteihin. Täytyy kuitenkin muistaa, että kaikki nämä vievät tilaa ja tekevät
projektin koosta suuremman, joten kannattaa valita vain tarpeelliset. Nämä saa
myös myöhemmin lisättyä Unityn editorissa, joten jos olet epävarma, niin älä
valitse täältä mitään.
Seuraavaksi valitaan create project, jolloin pääsemme
avaamaan Unityn editorin.
Unity saattaa ensisilmäyksellä vaikuttaa hieman sekavalta,
mutta ei kannata lannistua. Siitä saa helposti muokattua itselleen sopivan ja
kaikki tarpeellinen löytyy kohtuullisen helposti. Alla olevassa kuvassa on
selitetty, mitä editorissa olevat asiat ovat ja mihin niitä käytetään.
Asseteista voi luoda uusia assetteja kuten fysiikka
materiaaleja ja skriptejä. Sieltä voi myös tuoda erilaisia Unityn omia
assetteja. Joten jos ei aikasemmin projektia luodessa valinnut mitään, niin ne
löytyvät tästä valikosta.
Game object valikossa on mahdollista luoda uusia objekteja
kuten kameroita, valoja, spritejä ja erilaisia yksinkertaisia 3D-objekteja. Mahdollisuutena
on luoda myös tyhjiä objekteja, joita voi käyttää tilanteissa, joissa haluaa
käynnistää tietyn tapahtuman, kun pelaaja saapuu näkymättömän kohteen alueelle.
Window valikosta saa laitettua editoriin uusia ikkunoita tai
vaihdettua editorin ikkunoiden sijoittelua.
Jos haluaa syventävää tietoa Unity editorin toiminnasta ja
kaikista valikoista, niin suosittelen tutustumaan Unityn sivuilta löytyvään
kattavaan ohjekirjaan: http://docs.unity3d.com/Manual/index.html
TEHTÄVÄ:
Luo aiemmin tekemästäsi pokepallosta sprite Unityyn. Raahaa
tiedosto projekti ikkunaan asset kansioon. Aseta inspectorissa pokepallon tekstuuri
tyypiksi sprite (2D & UI) ja filter modiksi trilinear. Raahaa
pokepallo-sprite hierarkia ikkunaan. Aseta pallolle inspectorista circle
collider 2D ja rigidbody 2D. Rigidbody luo spritelle fysiikan ja collider antaa
pallon törmätä pelissä muihin objekteihin, joilla on myöskin collider. Testaa
peliä. Jos pallo tippuu kameran näkymättömiin olet tehnyt asiat oikein.
Seuraavaksi luo Photoshopissa musta suorakulmio. Valitse
tiedoston kooksi n. 600 px (leveys) ja 20 px (korkeus). Väritä koko alue
haluamallasi värillä ja tallenna. Tuo tiedosto Unityyn samalla tavalla kuin
pallokin ja aseta se myös hierarkia ikkunaan. Laita luomallesi platformille box
collider 2D ja sijoita se pallon alapuolelle. Jos olet tehnyt kaiken oikein,
niin pallo jää platformin päälle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti