1. jakso lukuvuonna 2016-17
Tällä kurssilla tutustutaan animaation sanastoon ja fraaseihin, ja harjoitellaan perusliikkeitä. Kurssin materiaali löytyy Yhteiset-aseman Animaatiotekniikka-kansiosta.
Tunneilla käydään läpi Flash / Animate-ohjelman käyttöliittymä ja tehdään tuntiharjoituksia.
Tuntiharjoituksia:
Graafinen symboli
- piirrä haluamasi kuvio tai tuo kuva File-valikon Import-komennolla
- valitse piirros tai kuva
- muuta se graafiseksi symboliksi Modify-valikon Convert to Symbol-komennolla (anna sille nimi)
- siirrä symboli työskentelyalueen vasempaan reunaan
- klikkaa kuvapaikkaa 100
- kopioi edellinen pääkuva (kuvapaikasta 1) painamalla näppäintä F6
- siirrä symboli (kuvapaikassa 100) työskentelyalueen oikeaan reunaan
- klikkaa kuvapaikkaa 1 hiiren oikealla napilla ja valitse Create Classic Tween
- paina Enter-näppäintä niin symbolisi lähtee liikkeelle
Kiihtyvyys ja hidastuvuus
- klikkaa kuvapaikkaa 50
- kopioi edellinen pääkuva (kuvapaikasta 1) painamalla näppäintä F6
- klikkaa kuvapaikkaa 1
- muuta oikeassa reunassa (Properties > Tweening) Ease-arvoksi -100 (Ease In = kiihtyvyys)
- klikkaa kuvapaikkaa 50
- muuta oikeassa reunassa (Properties > Tweening) Ease-arvoksi 100 (Ease Out = hidastuvuus)
- paina Enter-näppäintä niin symbolisi lähtee liikkeelle
Läpinäkyvyys
- klikkaa kuvapaikkaa 1
- klikkaa graafista symbolia (valitse se)
- valitse oikeassa reunassa (Properties > Color Effect) Style.pudotusvalikosta Alpha ja säädä sen arvoksi 0 %
- klikkaa kuvapaikkaa 100
- klikkaa graafista symbolia (valitse se)
- valitse oikeassa reunassa (Properties > Color Effect) Style.pudotusvalikosta Alpha ja säädä sen arvoksi 0 %
- symbolisi on nyt animaation alussa ja lopussa läpinäkyvä
Polku
- piirrä kärpänen
- muuta se graafiseksi symboliksi Modify-valikon Convert to Symbol-komennolla (anna sille nimi)
- klikkaa kärpäsen Layeriä hiiren oikealla napilla ja valitse Add Classic Motion Guide
- piirrä uudelle Guide Layerille mutkitteleva viiva työskentelyalueen vasemmasta alareunasta oikeaan yläreunaan
- klikkaa kuvapaikkaa 50 ja tee uusia välikuvia painamalla näppäintä F5
- valitse kärpäsen Layer klikkaamalla sitä hiiren vasemmalla napilla
- siirrä kärpäsen symboli viivan päälle vasemmassa alareunassa, mistä viiva alkaa
- klikkaa kuvapaikkaa 50 ja kopioi pääkuva painamalla näppäintä F6
- siirrä kärpäsen symboli viivan päälle oikeassa yläreunassa, minne viiva loppuu
- klikkaa kärpäsen Layerin ensimmäistä kuvapaikkaa hiiren oikealla napilla ja valitse Create Classic Tween
- piilota polku (viiva) klikkaamalla hiiren vasemmalla napilla pientä palloa silmän kuvan alapuolella Guide Layerillä
Kävelyt
1. Piirrä haluamasi näköisen hahmon kävelysykli sivulta referenssimateriaalia hyväksi käyttäen.
2. Piirrä haluamasi näköisen koiran kävelysykli sivulta referenssimateriaalia hyväksi käyttäen.
3. Piirrä haluamasi näköisen hahmon kävelysykli edestäpäin referenssimateriaalia hyväksi käyttäen.
4. Piirrä haluamasi näköisen koiran kävelysykli edestäpäin referenssimateriaalia hyväksi käyttäen.
Elävöittäminen
5. Piirrä haluamasi esineen "kävely" niin, että esine säilyttää mahdollisimman pitkälle esinemäisyytensä.
Eadweard Muybridge
Googleta Eadweard Muybridge.
6. Rotoskopia
Piirrä hevosen tai ihmisen animaatio rotoskopiatekniikalla referenssimateriaalia hyväksi käyttäen. Tuo mallikuvat Flashiin / Animateen valitsemalla File-valikosta Import > Import to Stage ja valitsemalla ensimmäinen numeroitu kuva. Flash / Animate kysyy tuodaanko koko kuvasarja ja klikkaa Yes.Tee uusi layer piirrettäville kuville ja tee tyhjiä pääkuvia F7-näppäimellä sitä mukaa kun tarvitset.
Tex Avery
Googleta Tex Avery.
Emotional Sack
Googleta Emotional Sack.
Animaattoreiden harjoitusväline, esim. herneillä täytetty kangassäkki. Sellainen on helppo tehdä itsekin, tarvitset vain palan kangasta, pussillisen herneitä, neulan ja lankaa (tai ompelukoneen), ja ompelutaitoisen henkilön.
7. Säkki
Animoi aamuväsynyt säkki. Säkki makaa x-asennossa, liikahtelee, yrittää vaivalloisesti nousta istumaan joko "vatsalihaksillaan" ponnistaen tai toisella "kädellä" tukea ottaen. Istuu hetken "ylävartalo" lysähtäneenä, nousee sitten ensin "polvilleen" vetäen "jalat" alleen, ja lopulta seisomaan "ylävartalo" vasyneen lysähtäneenä.
2. Piirrä haluamasi näköisen koiran kävelysykli sivulta referenssimateriaalia hyväksi käyttäen.
3. Piirrä haluamasi näköisen hahmon kävelysykli edestäpäin referenssimateriaalia hyväksi käyttäen.
4. Piirrä haluamasi näköisen koiran kävelysykli edestäpäin referenssimateriaalia hyväksi käyttäen.
Elävöittäminen
5. Piirrä haluamasi esineen "kävely" niin, että esine säilyttää mahdollisimman pitkälle esinemäisyytensä.
Eadweard Muybridge
Googleta Eadweard Muybridge.
6. Rotoskopia
Piirrä hevosen tai ihmisen animaatio rotoskopiatekniikalla referenssimateriaalia hyväksi käyttäen. Tuo mallikuvat Flashiin / Animateen valitsemalla File-valikosta Import > Import to Stage ja valitsemalla ensimmäinen numeroitu kuva. Flash / Animate kysyy tuodaanko koko kuvasarja ja klikkaa Yes.Tee uusi layer piirrettäville kuville ja tee tyhjiä pääkuvia F7-näppäimellä sitä mukaa kun tarvitset.
Tex Avery
Googleta Tex Avery.
Emotional Sack
Googleta Emotional Sack.
Animaattoreiden harjoitusväline, esim. herneillä täytetty kangassäkki. Sellainen on helppo tehdä itsekin, tarvitset vain palan kangasta, pussillisen herneitä, neulan ja lankaa (tai ompelukoneen), ja ompelutaitoisen henkilön.
7. Säkki
Animoi aamuväsynyt säkki. Säkki makaa x-asennossa, liikahtelee, yrittää vaivalloisesti nousta istumaan joko "vatsalihaksillaan" ponnistaen tai toisella "kädellä" tukea ottaen. Istuu hetken "ylävartalo" lysähtäneenä, nousee sitten ensin "polvilleen" vetäen "jalat" alleen, ja lopulta seisomaan "ylävartalo" vasyneen lysähtäneenä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti