torstai 11. elokuuta 2016

Photoshopin alkeet - Pokepallo

NAV16AP

1. Jakso lukuvuonna 2016-17

Tehtävänä piirtää Pokepallo Photoshopissa.

Aloita avaamalla uusi Photoshop-tiedosto. Määritä sen kooksi 500px X 500px. Luo uusi taso (layer) oikeasta alakulmasta ja poista background-taso.



Uudelle tasolle tehdään Ellipsi työkalulla valkoinen ympyrä. Tasaisen ympyrän saa luotua, kun ensin painaa shiftin pohjaan ja sen jälkeen hiirellä vetää ympyrän. Ympyrän speksejä voi myös myöhemmin muokata. Koita tehdä ymypyrästä mahdollisimman iso, mutta kuitenkin sen kokoinen, että se mahtuu rajojen sisään. Shape details kohdasta poistetaan kokonaan reunat ja jätetään vain valkoinen keskiö.




Tämän jälkeen luodaan uusi taso. Uudesta tasosta saa tehtyä clipping maskin, jos painaa hiiren oikealla tason päällä ja valitsee kyseisen ominaisuuden. Tällöin uudelle tasolle piirrettäessä väri ei mene jo tehdyn ympyrän ulkopuolelle.



Valitse vasemmalta brush tool. Määritä sen kooksi n. 700 px ja valitse pyöreä sivellin ilman reunapehmennyksiä. Luo taas ympyrä, mutta tällä kertaa punainen ja vain pallon yläosaan. Luo sen jälkeen uusi taso punaisen ja valkoisen tason väliin. Tälle tasolle tehdään samalla idealla musta ympyrä, josta jää näkyviin vain kaistale.




Sitten luodaan uusi taso vanhojen yläpuolelle, johon samalla tekniikalla tehdään ympyrä, jossa on mustat reunat ja valkoinen keskiö. Taas uudelle tasolle tehdään pienempi ympyrä, jossa on harmaat reunat ja läpinäkyvä keskiö.



Sitten pallo onkin viimeistelyä vaille valmis. Punaiselta ja mustalta tasolta saa poistettua ylimääräiset, kun valitsee vasemmalta valikosta quick selection toolin ja maalaa sillä valkoisen tason, niin että ympyrä on valittuna (näkyy katkoviivalla). Tämän jälkeen hiiren oikealla saa näkyviin valikon, josta otetaan vaihtoehto select inverse. Sitten vain kumitetaan sekä punaiselta, että mustalta tasolta ylimääräiset pois.






Palloon saa helposti valoja ja varjostuksia käyttämällä sivellintä. Valitse vaalea väri ja tee pallolle hieman kiiltoa. Helpoiten se onnistuu käyttämällä pehmeäreunaista sivellintä. Sivellin valikosta löytyvällä mixer brush toolilla voi häivyttää vaaleata, jolloin efekti näyttää pehmeämmältä. Luo tällä (tai jollain muulla) tekniikalla palloon valoja ja varjoja. Muista, että jos jokin menee pieleen, niin nopea tapa mennä taaksepäin on ctrl+alt+z. Jos taas poistit liikaa niin ne saa takaisin painamalla crtl+shift+z.


Sitten on aika yhdistää tasot. Helpoiten se käy yhdistelmällä ctrl+shift+alt+e, jolloin Photoshop luo automaattisesti yhdistetyn kopion kaikista tasoista. Yksittäisen tason voi kopioida ctrl+j, jolloin se kopioi valittuna olevan tason. Siirrä yhdistetty taso ylimmäksi ja piilota muut tasot. Tasot saa piilotettua/näkyviin painamalla tason vasemmalla puolella näkyvää silmän kuvaa.

Viimeisenä tallenna tiedosto. Tähän voit käyttää pikakomentoa ctrl+s. Tallenna ensin .psd formaatissa. Tee uusi tallennus painalla shift+ctrl+s (save as) ja tallenna tällä kertaa muotoon .PNG. Tallennukset tehdään luokan kansioon pokepallo-kansion alle omalla nimellä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti