NAV16AP
1. Jakso lukuvuonna 2016-17
1. Jakso lukuvuonna 2016-17
Tehtävänä piirtää Pokepallo Photoshopissa.
Aloita avaamalla uusi Photoshop-tiedosto. Määritä sen kooksi
500px X 500px. Luo uusi taso (layer) oikeasta alakulmasta ja poista
background-taso.
Uudelle tasolle tehdään Ellipsi työkalulla valkoinen ympyrä.
Tasaisen ympyrän saa luotua, kun ensin painaa shiftin pohjaan ja sen jälkeen
hiirellä vetää ympyrän. Ympyrän speksejä voi myös myöhemmin muokata. Koita
tehdä ymypyrästä mahdollisimman iso, mutta kuitenkin sen kokoinen, että se
mahtuu rajojen sisään. Shape details kohdasta poistetaan kokonaan reunat ja
jätetään vain valkoinen keskiö.
Tämän jälkeen luodaan uusi taso. Uudesta tasosta saa tehtyä
clipping maskin, jos painaa hiiren oikealla tason päällä ja valitsee kyseisen
ominaisuuden. Tällöin uudelle tasolle piirrettäessä väri ei mene jo tehdyn
ympyrän ulkopuolelle.
Valitse vasemmalta brush tool. Määritä sen kooksi n. 700 px
ja valitse pyöreä sivellin ilman reunapehmennyksiä. Luo taas ympyrä, mutta
tällä kertaa punainen ja vain pallon yläosaan. Luo sen jälkeen uusi taso
punaisen ja valkoisen tason väliin. Tälle tasolle tehdään samalla idealla musta
ympyrä, josta jää näkyviin vain kaistale.
Sitten luodaan uusi taso vanhojen yläpuolelle, johon samalla
tekniikalla tehdään ympyrä, jossa on mustat reunat ja valkoinen keskiö. Taas
uudelle tasolle tehdään pienempi ympyrä, jossa on harmaat reunat ja läpinäkyvä
keskiö.
Sitten pallo onkin viimeistelyä vaille valmis. Punaiselta ja
mustalta tasolta saa poistettua ylimääräiset, kun valitsee vasemmalta valikosta
quick selection toolin ja maalaa sillä valkoisen tason, niin että ympyrä on
valittuna (näkyy katkoviivalla). Tämän jälkeen hiiren oikealla saa näkyviin
valikon, josta otetaan vaihtoehto select inverse. Sitten vain kumitetaan sekä
punaiselta, että mustalta tasolta ylimääräiset pois.
Palloon saa helposti valoja ja varjostuksia käyttämällä
sivellintä. Valitse vaalea väri ja tee pallolle hieman kiiltoa. Helpoiten se
onnistuu käyttämällä pehmeäreunaista sivellintä. Sivellin valikosta löytyvällä
mixer brush toolilla voi häivyttää vaaleata, jolloin efekti näyttää
pehmeämmältä. Luo tällä (tai jollain muulla) tekniikalla palloon valoja ja
varjoja. Muista, että jos jokin menee pieleen, niin nopea tapa mennä taaksepäin
on ctrl+alt+z. Jos taas poistit liikaa niin ne saa takaisin painamalla
crtl+shift+z.
Sitten on aika yhdistää tasot. Helpoiten se käy
yhdistelmällä ctrl+shift+alt+e, jolloin Photoshop luo automaattisesti
yhdistetyn kopion kaikista tasoista. Yksittäisen tason voi kopioida ctrl+j,
jolloin se kopioi valittuna olevan tason. Siirrä yhdistetty taso ylimmäksi ja
piilota muut tasot. Tasot saa piilotettua/näkyviin painamalla tason vasemmalla
puolella näkyvää silmän kuvaa.
Viimeisenä tallenna tiedosto. Tähän voit käyttää
pikakomentoa ctrl+s. Tallenna ensin .psd formaatissa. Tee uusi tallennus
painalla shift+ctrl+s (save as) ja tallenna tällä kertaa muotoon .PNG.
Tallennukset tehdään luokan kansioon pokepallo-kansion alle omalla nimellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti