1. Muuttuja: paikka tietokoneen muistissa, johon voidaan tallettaa tietoa. Kun muuttuja alustetaan, sille varataan muistipaikka tietokoneen muistista. Muuttujille määritetään tyyppi, eli millaista tietoa niihin voi tallettaa.
Muuttujien nimeäminen: nimet ovat case sensitivejä, nimet voi valita haluamikseen kunhan ei käytä erikoismerkkejä. Ei ääkkösiä.
Muuttujien tyypit:
Boolean: kyllä/ei, true/false, 0/1
Esimerkki: onko hahmo elossa?
Int, kokonaisluvut: 5,500, 3500, -3500;
Esimerkki: hahmon ikä
Float, liukuluvut: 5,5
Esimerkki: Unityn pituusyksiköt
String, merkkijono: "Teemu Vilén"
Esimerkki: nimet
Viittausmuuttujat: GameObject, Light, material, Camera yms yms;
2. Funktio: Eristetty pätkä koodia, joka suorittaa halutun tehtävän. Funktion koodi eristetään hakasulkeilla. {}
Esimerkki: Liikutapalloa(); returns Vector3
GetKeyUp("K"); returns boolean
Funktioiden nimeäminen: nimet ovat case sensitivejä, nimet voi valita haluamikseen kunhan ei käytä erikoismerkkejä. Ei ääkkösiä.
3. Parametri: funktion alkuarvo, näitä voi olla useampi
-----------------------
ESIMERKKI FUNKTION KUTSUSTA JA FUNKTIOSTA:
if (Input.GetKeyDown(k"))
{
liikutapalloa();
}
function liikutapalloa()
{
adsfsadasdasd
asd
return Vector3;
}
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti