NAPpk12
Tällä kurssilla hiotaan animaatiotekniikkaa lähinnä piirrosanimaatioharjoitusten avulla.
Tietoa erilaisista animaatiotekniikoista löytyy myös täältä:
http://mediakompassi.yle.fi/opettajat/opetusosiot/animaatio/animaatiotekniikat
Ja muita kiinnostavia animaatiolinkkejä täältä:
http://elokuvantaju.uiah.fi/oppimateriaali/elokuvakulttuuri/animaatio.jsp
Tehtävä 1. (Kotitehtävä 4. 1. 2013)
Tex Avery
Kirjoita yhden A4-sivun essee Tex Averyn elämästä ja työskentelystä. Kerro myös miksi hän oli merkittävä piirrosanimaation kehittäjä. Katso YouTubesta esimerkkejä hänen tuotannostaan (Varsinkin Droopy-animaatiot).
Tehtävä 2. (Kotitehtävä 4. 1. 2013)
Chuck Jones
Kirjoita yhden A4-sivun essee Chuck Jonesin elämästä ja työskentelystä. Kerro myös mikä mielestäsi on Kelju K. Kojootti-animaatioiden kuningasajatus (premissi). Katso YouTubesta esimerkkejä Jonesin tuotannosta (Varsinkin Wile E. Coyote and Road Runner-animaatiot).
Tehtävä 3.
Rotoskopia
Rotoskopiatekniikassa käytetään animoinnin apuna valokuvia (Googleta Eardweard Muybridge) tai videokuvaa, joiden "päälle" animaatio piirretään ääriviivojen mukaisesti.
Tuo Flash-ohjelman työpöydälle (File>Import) mallikuvat luokan kansiosta (Yhteiset, X: /Animaatiotekniikka2/Rotoskopia). Tee uusi Layer, jolle piirrät mallikuvien ääriviivojen mukaan.
Piirrä molemmat kuvasarjat, Heppa ja Ihminen.
Tehtävä 4.
Esineanimaatio ja inhimillistäminen - Kahvikuppi
Esineanimaatio on vanhin animaatiotekniikka. Siinä animoidaan konkreettisia esineitä (Googleta Jan Svankmajer, osoitteesta villila.sataedu.fi/animaatiot löytyvä Mold jne.).
Inhimillistämisellä tarkoitetaan esineiden tai eläinhahmojen esittämistä animaatiossa niin, että niillä saattaa olla kasvot ja raajat. Ne saattavat myös käyttäytyä kuin ihmiset. Esimerkiksi Disneyn joissakin animaatio-elokuvissa on inhimillistettyjä esineitä (Alice in Wonderland, The Sword in the Stone, Beauty and the Beast). Inhimillistettyjä eläinhahmoja löytyy lukemattomista animaatioista eri tekijöiltä.
Osa 1: Animoi Flash-ohjelmassa kahvikupin liikkuminen, "kävely". Yritä säilyttää kahvikupin luonne esineenä.
Osa 2 (tätä ei ole pakko tehdä): Jos haluat voit käyttää kahvikupin 3d-mallia apuna piirtämisessä. Mallinna ja animoi kahvikuppi ensin 3ds Maxissa. Käytä renderoituja kuvia Flash-ohjelmassa apuna rotoskopian tapaan.
Osa 3: "Inhimillistä" kahvikuppi ja sen liike kuten esimerkiksi Disney sen tekee. Animoi Flash-ohjelmassa kahvikupin liikkuminen.
Tehtävä 5.
Rakenneharjoitus
Henkilö istuu tuolilla. Henkilö nousee seisomaan. Henkilö kävelee ovelle. Henkilö avaa oven.
Mieti tekstiä ensin käsikirjoituksen kannalta:
- Toiminta - dialogi - aika - paikka
Mieti sitten kuvakerrontaa ja ääntä:
- Kuvakäsikirjoitus - kuvakoot - äänet
Mieti sitten animointia:
- Liikkeen jakaminen osiin - pääkuvat ja välikuvat - ajoitus - pencil-test - värittäminen - taustat
Piirrä tekstistä animaatio Flash-ohjelmalla.
Tehtävä 6. (Ryhmätehtävä 3-5 opiskelijan ryhmissä)
Liikeharjoitus
Sankari (protagonisti) kävelee, hyppää matalan esteen yli, alkaa juosta, hyppää puron tai ojan yli ja taistelee vastustajan (antagonisti) kanssa aseenaan miekka.
Ryhmä suunnittelee yhdessä ylläolevan tekstin toteuttamisen käsikirjoituksen, kuvakerronnan ja äänimaailman kannalta, ja jakaa sitten tehtävät animaation toteuttamiseksi. Yhdellä opiskelijalla voi olla monta eri tehtävää. Tarvitaan:
- kuvakäsikirjoitus
- konseptitaidetta sankarista, vastustajasta ja tapahtumapaikasta
- pääkuvien piirtäjät sankarista ja vastustajasta
- välikuvien piirtäjät
- pencil-test
- värittäjät
- taustojen piirtäjät
- äänet ja musiikki
- editointi
Ryhmällä olisi hyvä olla myös tuottaja, jolla on kokonaiskuva projektista ja sen työvaiheista.
Kuvaus tehtävästä prosessina löytyy Yhteiset/Animaatiotekniikka2-kansiosta (prosessi.docx).
* Tallentakaa kaikki tehtävään liittyvä materiaali Yhteiset-kansioon *
Silloin kaikki ryhmän jäsenet pääsevät käsiksi kaikkiin tiedostoihin. Ryhmä sopii keskenään myös frameratesta, resoluutiosta, käytettävistä piirtotyökaluista, viivanpaksuudesta ja väreistä. Nämä asiat on hyvä kirjoittaa muistiin omaan dokumenttiinsa.
Hyvää referenssimateriaalia taisteluliikkeistä löytyy vaikkapa seuraavista elokuvista ja tv-sarjoista, riipuen siitä millaista tyyliä ryhmä hakee:
Crouching Tiger, Hidden Dragon
The House of Flying Daggers
Hero
The Gladiator
Rome
Game of Thrones
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti