tiistai 11. joulukuuta 2012

SKRIPTAUS 2: IF-lauseke, kommentit, puolipisteet

1. IF-lausekeella voidaan ehdollistaa koodipätkiä. Ehto tulee if-avainsanan jälkeen suluissa. If-lausekkeen jälkeen hakasulkujen avulla voidaan määritellä, mitä ehtojen täyttyessä tapahtuu.
 Esimerkki:

 // jos OnkoNappiPainettu-muuttujan arvo on true, ajetaan PoistaKuutio()-funktio
if (OnkoNappiPainettu == true)
    {
    PoistaKuutio();
    }

if-lauseiden ehdoissa käytettävät merkit:

== yhtäsuuri
!= erisuuri
&& usempi ehto
|| joko tai


2. Kommentit. Kahdella kenoviivalla voidaan kertoa, että rivin sisältö on kommenttia, eikä sitä tarvitse kääntää konekieleksi.
Esimerkki:

// Tätä ei käännetä

3. Puolipisteet. Jokaisen statementin, eli komennon jälkeen tulee riville puolipiste, esimerkiksi muuttujien määrittely, funktioiden kutsuminen, arvojen antaminen. Puolipistettä ei tule mm. if-lausekkeiden ja funktioiden esittelyrivien perään.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti