torstai 10. elokuuta 2017

KENTTÄSUUNNITTELU

NAV16AP

2017-18

Suunnitellaan ja toteutetaan tasoloikkapeliin pelattava kenttä.

Kohderyhmä on lapset. Tämä määrittelee jo alussa raamit kenttäsuunniteluun.

Katsokaa ensin tämä:

https://www.polygon.com/2015/9/7/9272113/mario-nintendo-miyamoto-game-design

1.  
Suunnitelkaa paperille/koneella ensimmäinen layout kenttäänne, jossa ei ole muuta kuin mahdolliset kulkureitit, alusta loppuun. Tehkää mahdollisimman monipuolisesti ja vaihtelevasti reitit, jota kautta pelaaja voi edetä. Onko pelaajalla mahdollisuus valita reittinsä?

 2.
Suunnitelkaa layouttiin pelaajalle esteet, joita voi kohdata. Varioikaa mahdollisimman paljon. Viholliset, kiivettävät kohdat, kuolettavat kuopat, ansat, ajastetut hypyt...

3.
Onko kentässä interaktiota? Ovien avausta, nappien painamista, seinien tuhoamista...

4.
Visuaalinen ilme on tärkeä osa kentän mielekkyyden kannalta. Konseptoikaa visuaalinen ilme ainakin parista kohtaa kenttää, jotka ovat avain asemassa kentässä ja tuovat tason hengen parhaiten esiin.

5.
Tehkää pelimoottorissa raaka whiteboxaus (primitiivimuodot, laatikko/pallo/kolmio) kentästä. Voitte käyttää myös esim. Unitystä löytyviä omia block assetteja, joista löytyy kaikki peruspalikat, seinistä rappusiin. 

6.
Antakaa pelimoottorissa kentälle visuaalinen ilme. Tehkää kenttä loppuun noudattaen konseptia, jonka teitte kohdassa 4. Voitte myös haluttaessa käyttää Unityn Assetstorea hyväksenne ( https://www.assetstore.unity3d.com/en/#!/search/page=1/sortby=price/query=category:21 ),
josta löytyy ilmaisia valmisassetteja.

7.
Tallentakaa kaikki materiaali, luokan kansioon "Kenttäsuunnittelu".

Loppuun, asiaa aiheesta.
http://www.gamasutra.com/view/feature/131736/beginning_level_design_part_1.php 
http://www.worldofleveldesign.com/categories/cat_level_design_tutorials_tips.php
http://blog.digitaltutors.com/keeping-players-engaged-tips-great-game-level-design

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti