Käyttöliittymästä puhuttaessa voidaan pelimaailmassa tarkoittaa esim.:
1. Laitteen jolla peliä pelataan käyttöjärjestelmää:
-Tietokoneen
tapauksessa Windows, Unix-pohjaiset, Mac OS
-Konsoleilla
itse valikkorakenne ennen pelien käynnistystä
-Mobiililaitteilla
yleinen valikkorakenne
2. Itse pelin käyttöliittymää:
-Valikot,
klikattavat napit ym. syöttötavat
-Näytöllä
näkyvä info itse pelitilassa, pelaajan statsit, infoikkunat
3. Pelin fyysisiä ohjaimia:
-näppäimistö,
hiiri, joystick, joypad, rattiohjain, liiketunnistin jne.
-Suunnitelkaa käyttöliittymältään toimiva ja intuitiivinen craftaussysteemi kuvitteelliselle mobiili-, konsoli- tai tietokonepelille. Toteuttakaa suunnitelma yhdistelmänä tekstiä jossa kerrotaan miten systeemi toimii ja mukana havainnollistavia kuvia, tai miten itse koette, että suunnitelma parhaiten tulee esiin. Tärkeintä palautuksessa on, että suunnitelmasta tajuaa miten käyttöliittymänne toimii.
-Kertokaa suunnitelmassa muutamalla lauseella, kuvaamassa minkälainen peli on kyseessä missä crafting tapahtuu (genre ja tyyli).
-Tehkää vähintään yksi havaintokuva, jossa ilmenee käyttöliittymän visuaalinen osuus.
-Kertokaa myös suunnitelmassa miten crafting mahdollisesti muuntautuisi toiselle platformille? Suoraan? Pienillä muutoksilla vai pitäisikö mielestäsi koko homma suunnitella uusiksi? Miksi?
Muutama esimerkki:
Dead Space 3-pelin craftaussysteemi:
Skyrim-pelin craftaussysteemi:
https://www.youtube.com/watch?v=puNggqiyexE
https://www.youtube.com/watch?v=puNggqiyexE
Minecraft-pelin craftaussysteemi:
https://www.youtube.com/watch?v=e9XzZZFqxn0
https://www.youtube.com/watch?v=e9XzZZFqxn0
How To Survive-pelin craftaussysteemi:
Lisäksi muutama hyvä artikkeli UI:n suunnittelusta. Suosittelen lukemaan.
Palauttakaa tehtävä luokan kansioon "Käyttöliittymä"
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti