keskiviikko 3. helmikuuta 2016

AMMATTIALAN MARKKINOINTI

NAV15AP


Tällä kurssilla perehdytään oman ammattialan markkinointiin sosiaalisen median ja guerrilla-markkinoinnin näkökulmista.

Tehtäväosuudessa tehdään pienen peliyrityksen nettisivut ja pitchaus englanniksi.


Social Media Marketing / Viral marketing

Social Media Marketing tarkoittaa prosessia, jolla pyritään saamaan kävijöitä nettisivuille ja huomiota sosiaalisessa mediassa.

Viral Marketing tarkoittaa markkinointia itsekopioivan prosessin avulla, sosiaalisen median työkaluja hyödyntäen (Esimerkiksi Hotmail).

Sosiaalisen median työkalut tarjoavat monipuolisen ja edullisen tavan markkinoinnin toteuttamiselle. Useimmiten kyse on massamarkkinoinnista, mutta kohderyhmiä voidaan rajata hyvinkin tarkasti. Myös vertaismarkkinointi toimii sosiaalisen median kaveripiireissä ja erilaisten aiheiden ympärille muodostuneissa ryhmissä.

Markkinointistrategian tekemistä hankaloittaa se, että käytettävissä olevat työkalut ja niiden suosio muuttuvat jatkuvasti. Lisäksi markkinoinnin vaikutusta on joskus vaikea mitata. Keväällä 2014 Instagram tuntui olevan tutkitusti tehokas. Tässä linkki uutiseen, koska Forrester Researchin tutkimus on maksullinen:

http://mashable.com/2014/04/29/instagram-marketers-friend/


Tuore tutkimus listaa SoMe-markkinoinnin trendejä Suomessa vuonna 2014:






  • Sosiaalisuus sulautuu markkinointistrategiaan. Sosiaalista mediaa ei tule enää tarkastella irrallaan yrityksen muusta tekemisestä. Se tulee integroida kaikkeen olemassa olevaan – aina yrityksen strategioista lähtien.
  • Aitouden kaipuu. Sosiaalisessa mediassa totuus nousee jatkuvasti pintaan, minkä johdosta ihmiset ovat alkaneet kaivata aitoja asioita ja oikeita ihmisiä kiiltokuvien sijaan.
  • Yrityskulttuurin muutokselle tilausta. Mitä enemmän yritykset ovat sosiaalisessa mediassa sitä selvemmäksi on käynyt tarve koko yritysten kulttuuriselle muutokselle. Sosiaalisuuden aika asettaa visiolle, missiolle ja arvoille uudet vaatimukset.
  • Toiminnan luonnetta muutettava jatkuvammaksi ja ketterämmäksi. Menestyäkseen reaaliaikaisesti toimivassa some-kentässä yrityksen tulee pysyä jatkuvasti ajan tasalla omaan toimintaansa liittyvistä asioista ja pystyttävä reagoimaan näihin hetkessä.
  • Sisäisen yhteistyön prosessien hiominen. Ei riitä, että siilot on purettu tiimien, yksiköiden ja kumppanuusyritysten väliltä – nyt pitää rakentaa siltoja, jotta yhteistyö on saumatonta.
  • Sosiaalisen median pirstaloituminen. Siinä missä aiemmin some oli yhtä kuin Facebook, tarkoittaa se tänä päivänä aidosti kirjavaa sosiaalisten medioiden kokoelmaa.
  • Koko kansan some. Suuret ikäluokat ovat ottaneet sosiaalisen median omakseen tehden siitä arkipäivää koko Suomelle.
  • Video lyö läpi. Ensin tulivat kuvat, seuraavaksi videot. Tarkoitukseen sopivien palveluiden ja laitteiden levittyä laajalle videosisältöjen määrä kasvaa entisestään ja niiden käytöstä tulee luonteva osa kommunikaatiota.
  • Käyttäjät menevät mobiili edellä. Sosiaalista mediaa käytetään useimmiten laitteella, joka on mukana kulkeva.
  • Yhteisöt sulkeutuvat mikrokosmoksiinsa. Rajatulle ryhmälle tarkoitetut kommunikaatioalustat Facebook-ryhmistä Snapchatin kaltaisiin pikaviestipalveluihin kasvattavat suosiotaan avoimempien yhteisöjen rinnalla.
  • Sisältömarkkinointia nostettava seuraavalle tasolle. Sisältömarkkinointi löi ajatteluntasolla läpi vuonna 2013. Nyt on tarvetta keskittyä toiminnan tehostamiseen niin ulkoisen kiinnostavuuden kuin sisäisen järjestäytymisen näkökulmasta.
  • UGC palaa entistä ehompana. Kuluttajien tuottama sisältö tulee takaisin markkinoijien agendalle muutaman vuoden hiljaiselon jälkeen – virheistä oppineena.
  • Hyötyjen todentamisen ikuinen haaste. Saatavilla olevan datan määrästä huolimatta mitattavien tulosten esittäminen tuottaa edelleen vaikeuksia.


  • Tärkeitä markkinoinnin pelisääntöjä sosiaalisessa mediassa ovat esimerkiksi:





  • Keksi muita puheenaiheita kuin omat tuotteesi ja yrityksesi
  • Anna ensin ja pyydä vasta sitten
  • Olet mitä julkaiset - ja mitä muut sinusta puhuvat


  • Guerrilla Marketing

    Guerrilla -markkinoinnin käsite on peräisin 1980-luvulta ja tarkoittaa edullista ja epäsovinnaista markkinointistrategiaa, joka tähtää maksimaaliseen vaikutukseen:

    http://www.creativeguerrillamarketing.com/what-is-guerrilla-marketing/

    Guerrilla -markkinointi on parhaimmillaan älykästä ja tyylikästä mainontaa, joka kohtaa vastaanottajansa henkilökohtaisella tasolla:


    Esimerkiksi Rockstar käytti GTA V:n markkinoinnissa Facebook -parodiaa Lifeinvader (http://www.lifeinvader.com/), jonne pelaajat voivat luoda oman profiilin. Lifeinvaderiin pääsee sekä pelissä että netissä. Kaikki Lifeinvaderin mainokset liittyvät GTA V:n pelimaailmaan.

    Lifeinvaderissa yhdistyvät Viral -markkinointi ja Guerrilla -markkinointi.

    Rocstar julkaisi myös Applea parodioivan iFruit -appsin, jonka avulla pelaaja voi kustomoida GTA:n ajoneuvoja:

    https://itunes.apple.com/app/grand-theft-auto-ifruit/id697056811

    Täällä lisää esimerkkejä pelien markkinoinnista:

    http://www.creativeguerrillamarketing.com/viral-marketing/ways-modern-video-game-companies-market-product/


    Kurssin tehtävät tehdään parityönä eli kahden oppilaan ryhmissä. Kirjoittakaa vastaukset tehtäviin 1 ja 2 Word-dokumenttiin.


    Tehtävä 1.

    Perustakaa kuvitteellinen pelialan yritys. Keksikää sille nimi ja tarkistakaa, että se ei ole ennestään käytössä. Nimen voi tarkistaa täältä (Nimihaku):

    https://virre.prh.fi/novus/tradeNameSearch?_flowExecutionKey=_c47888544-F9B8-F935-1EE2-873BD21155D3_kCE826B4B-C9DC-AF69-5CBB-DF8F63E9FECD

    Mikä on yrityksenne nimi?


    Tehtävä 2.

    Päättäkää minkä peligenren (tasoloikka, fps, rpg jne.) pelejä yrityksenne tekee. Benchmarkatkaa kaksi pelialan yritystä, jotka tekevät samantyyppisiä pelejä, Yrittäkää selvittää miten yritykset markkinoivat itseään ja pelejään.

    Mitkä ovat benchmarkkaamanne yritykset ja miten ne markkinoivat itseään ja pelejään?


    Tehtävä 3.

    Benchmarkatkaa samantyyppisiä pelejä tekevien pelialan yritysten nettisivuja.

    Suunnitelkaa ja tehkää yrityksellenne nettisivut. Sivujen kieli on englanti.

    Sivujen rakenne on seuraavanlainen:

    Home Page - Pääsivu
    Bio Page - Työntekijöiden esittelyt
    Contact Page - Yhteystiedot
    Games Page - Yrityksen tekemien kuvitteellisten pelien esittelyt

    Sivujen ulkoasun pitää olla pro.

    Kaiken sisällön pitää olla itse tehtyä tai tekijänoikeusvapaata.

    Sivut voi tehdä Adoben Dreamweaverillä tai käyttämällä ilmaista nettisivupalvelua, esimerkiksi Wixiä (http://www.wix.com/)

    Adobe Dreamweaverin tutoriaalisarja:

    http://tv.adobe.com/watch/classroom-basic-site-layout-and-navigation-in-dreamweaver-cs5/part-01-introduction/


    Pitching

    A Pitch eli pitchaus on 5-15 minuutin suullinen ja visuaalinen esitys ideasta. Pitchauksella pyritään saamaan rahoitusta tai muuta tukea idealle.

    Tässä yhteydessä käsitellään pitchausta pelien näkökulmasta.

    Täällä valmis pohja pitchauksen tekemiseen:

    http://www.slideshare.net/bubbleguminteractive/indie-games-developer-pitch-deck-template

    Täällä lisää pitchausohjeita:

    http://www.gamasutra.com/view/feature/134571/how_to_pitch_your_project_to_.php?print=1


    Tehtävä 4.

    Tehkää englanniksi 5 minuutin pitchaus yrityksenne kuvitteellisesta pelistä. Voitte käyttää valmista pitchauspohjaa (linkki yllä) tai tehdä esityksen itse.


    ITSEARVIOINTI

    Tee itsearviointi vastaamalla Yhteiset/Itsearviointi/Itsearviointi.docx kysyyksiin ja palauta Harrille tai Jannelle.

    Ei kommentteja:

    Lähetä kommentti