perjantai 11. tammikuuta 2013

Pelihistoria

NAPpk10


* Tämä kurssi on verkkokurssi, eikä siis edellytä läsnäoloa Villilässä *

Tällä kurssilla tutustutaan videopelien historiaan ja pelitutkimukseen eli ludologiaan. Tehtävät voi tehdä missä järjestyksessä itse haluaa.


Tehtävä 1:

Videopelaamisen historiaa

Käy katsomassa videopelaamisen historian aikajanaa seuraavasta linkistä:

http://prezi.com/olihyz7-iea4/pelihistoria/


Tehtävä 2:

Pelitutkimus (ludologia)

Pelitutkimus alkoi itsenäistyä 1990-luvun lopussa, kun ludologia teki pesäeron narratologiasta.
Narrativistit halusivat rinnastaa pelit tarinoita kertoviin välineisiin, kuten kirjallisuus, elokuvat ja teatteri.
Ludologien mielestä pelejä pitää tutkia peleinä, eli sääntöihin, käyttöjärjestelmiin ja pelaamiseen perustuvina järjestelminä.

Mene soitteeseen www.pelitutkimus.fi

Sivun oikeasta reunasta löydät linkit pelitutkimuksen vuosikirjoihin 2009-2012. Valitse vuosikirjoista yksi artikkeli tai katsaus. Tee siitä tiivistetty sähköinen esitys esim. Prezillä. Älä käytä artikkelin tai katsauksen valmista tiivistelmää, vaan tiivistä itse.

Palauta esitys tai linkki esitykseen sähköpostilla Harrille.


Tehtävä 3:

Nostalgiaa

Valitse haluamasi tietokone- tai videopeli 1980- tai 90-luvulta. Tee siitä ja sen historiasta sähköinen esittely esim. Prezillä.

Palauta esittely tai linkki esittelyyn sähköpostilla Harrille.


Tehtävä 4:

Japanin pelikulttuuri

Kirjoita 2 A4-pituinen essee Japanin pelikulttuurista ja –historiasta.

Tässä vähän pohjustusta:

Machiko Kusaharan artikkelissa ”Japanin pelikulttuuri” pohditaan varsinkin konsolipelaamisen suosion syitä Japanissa. Käsitys siitä, että vain lapset pelaavat tietokone- ja konsolipelejä, juontaa juurensa meidän länsimaisen yhteiskuntamme suhtautumisesta pelaamiseen, tai oikeammin leikkimiseen: leikki on lasten työtä. Kusaharan mukaan Japanissa, jossa varsinkin konsolipelaaminen kukoistaa, ei tällaista ajattelutapaa ole. Siellä kaikki pelaavat. Pelaamisen suosiota voisi verrata Mangan, japanilaisen sarjakuvan suosioon, joka ylittää kaikki ikään, sukupuoleen, tai sosiaaliseen asemaan liittyvät rajat. Mistä tämä suosio sitten johtuu? Jo 1100-luvun japanilaisessa runoudessa esiintyy leikkimistä arvostavia säkeitä. Leikkimistä ja pelaamista on siis varsin pitkään pidetty normaalina inhimillisen elämän osana. Perheiden yhteiseen ajanviettoon on vuosisatoja kuulunut pelien pelaaminen, ja 1900-luvun loppupuoliskolla myös intohimoinen television katselu. Nämä molemmat kulttuuriset tekijät yhdistyivät sitten sujuvasti konsolipelien pelaamiseen 1980- ja 1990-luvuilla (Huhtamo & Kangas, 2002, s. 269-272).

Palauta essee sähköpostilla Harrille.


Tehtävä 5:

Ilmiöt ja genret

Tee sähköinen esittely jostain pelikulttuurin ilmiöstä tai genrestä, esimerkiksi:

MMO / MMORPG
LARP
Arcade-hallit
Play-by-Mail / Play-by-Email / Play-by-Web
Kilpapelaaminen
Casual gaming
Ammattipelaaminen
Magic The Gathering

Jos ei näistä löydy kiinnostavaa aihetta, niin keksi oma ja esittele se.

Palauta esittely tai linkki esittelyyn sähköpostilla Harrille.


Tehtävä 6:

Minä pelaajana

Kirjoita 1 A4 pituinen essee omasta pelihistoriastasi. Koska aloitit pelaamisen? Mitä pelejä olet pelannut?

Palauta essee sähköpostilla Harrille.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti