* Tämä kurssi on verkkokurssi, eikä siis edellytä läsnäoloa Villilässä *
Tällä kurssilla tutustutaan videopelien historiaan ja pelitutkimukseen eli ludologiaan. Tehtävät voi tehdä missä järjestyksessä itse haluaa.
Tehtävä 1:
Videopelaamisen historiaa
Käy katsomassa videopelaamisen historian aikajanaa seuraavasta linkistä:
http://prezi.com/olihyz7-iea4/pelihistoria/
Tehtävä 2:
Pelitutkimus (ludologia)
Pelitutkimus alkoi itsenäistyä 1990-luvun lopussa, kun
ludologia teki pesäeron narratologiasta.
Narrativistit halusivat rinnastaa pelit tarinoita kertoviin
välineisiin, kuten kirjallisuus, elokuvat ja teatteri.
Ludologien mielestä pelejä pitää tutkia peleinä, eli sääntöihin,
käyttöjärjestelmiin ja pelaamiseen perustuvina järjestelminä.
Mene soitteeseen www.pelitutkimus.fi
Sivun oikeasta reunasta löydät linkit pelitutkimuksen vuosikirjoihin
2009-2012. Valitse vuosikirjoista yksi artikkeli tai katsaus. Tee siitä
tiivistetty sähköinen esitys esim. Prezillä. Älä käytä artikkelin tai
katsauksen valmista tiivistelmää, vaan tiivistä itse.
Palauta esitys tai linkki esitykseen sähköpostilla Harrille.
Tehtävä 3:
Nostalgiaa
Nostalgiaa
Valitse haluamasi tietokone- tai videopeli 1980- tai 90-luvulta. Tee
siitä ja sen historiasta sähköinen esittely esim. Prezillä.
Palauta esittely tai linkki esittelyyn sähköpostilla Harrille.
Tehtävä 4:
Japanin pelikulttuuri
Kirjoita 2 A4-pituinen essee Japanin pelikulttuurista ja –historiasta.
Tässä vähän pohjustusta:
Machiko Kusaharan artikkelissa ”Japanin pelikulttuuri”
pohditaan varsinkin konsolipelaamisen suosion syitä Japanissa. Käsitys siitä,
että vain lapset pelaavat tietokone- ja konsolipelejä, juontaa juurensa meidän
länsimaisen yhteiskuntamme suhtautumisesta pelaamiseen, tai oikeammin
leikkimiseen: leikki on lasten työtä. Kusaharan mukaan Japanissa, jossa
varsinkin konsolipelaaminen kukoistaa, ei tällaista ajattelutapaa ole. Siellä
kaikki pelaavat. Pelaamisen suosiota voisi verrata Mangan, japanilaisen
sarjakuvan suosioon, joka ylittää kaikki ikään, sukupuoleen, tai sosiaaliseen
asemaan liittyvät rajat. Mistä tämä suosio sitten johtuu? Jo 1100-luvun
japanilaisessa runoudessa esiintyy leikkimistä arvostavia säkeitä. Leikkimistä
ja pelaamista on siis varsin pitkään pidetty normaalina inhimillisen elämän
osana. Perheiden yhteiseen ajanviettoon on vuosisatoja kuulunut pelien
pelaaminen, ja 1900-luvun loppupuoliskolla myös intohimoinen television
katselu. Nämä molemmat kulttuuriset tekijät yhdistyivät sitten sujuvasti
konsolipelien pelaamiseen 1980- ja 1990-luvuilla (Huhtamo & Kangas, 2002,
s. 269-272).
Palauta essee sähköpostilla Harrille.
Tehtävä 5:
Ilmiöt ja genret
Tee sähköinen esittely jostain pelikulttuurin ilmiöstä tai
genrestä, esimerkiksi:
MMO /
MMORPG
LARP
Arcade-hallit
Play-by-Mail
/ Play-by-Email / Play-by-Web
Kilpapelaaminen
Casual gaming
Ammattipelaaminen
Magic The Gathering
Jos ei näistä löydy kiinnostavaa aihetta, niin keksi oma ja esittele
se.
Palauta esittely tai linkki esittelyyn sähköpostilla Harrille.
Tehtävä 6:
Minä pelaajana
Kirjoita 1 A4 pituinen essee omasta pelihistoriastasi. Koska aloitit pelaamisen? Mitä pelejä olet pelannut?
Palauta essee sähköpostilla Harrille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti