maanantai 21. tammikuuta 2013

1. Näytön harjoittelua

NAPpk12

Ensimmäinen näyttö annetaan 11. 3. - 15. 3. 2013, jolla viikolla ma - to ovat työskentelypäiviä ja pe on arviointipäivä. Arvioijina Mauri Mäkitalo ja Harri Sarri.

Tämä osuus koskee Flashiä:

Yhteiset/Tasoloikka-kansiosta löytyy kommentoitua esimerkkimateriaalia tasoloikan tekemisestä Flashillä, mm. Perussetti.fla niminen tiedosto. Siinä on koodattuna liikutussysteemi, jolla voi ohjata omaa hahmoaan oikealle ja vasemmalle ja hypätä. Mukana on myös törmäyksentunnistus ja painovoima.

Uutuutena Yhteiset/Tasoloikka-kansiosta löytyy esimerkkipeli NatureCalls.fla, joka sisältää konsepteja lukuunottamatta kaikki 1. näytössä vaadittavat asiat kommentoituina.

Yleisiä tasoloikkaohjeita löytyy esimerkiksi täältä:

http://www.gotoandplay.it/_articles/2007/02/game_tutorial_part1.php

http://www.flashgametuts.com/

Hyödyllisiä koodinpätkiä Flashiin löytyy esimerkiksi täältä:

www.actionscript.org


Tehtävä 1:

Suunnittele itsellesi tasoloikkahahmo. Tee konsepteja.

Tee Flashissä MovieClip-symboli, anna sille nimi, ja piirrä editointitilassa sen sisään kaksi kuvaa hahmostasi, hahmo paikallaan (frame 1) ja hyppäämässä (frame 2).

Tee vielä uusi MovieClip-symboli, jonka sisään piirrät animaatioloopin hahmosi juoksusta tai kävelystä. Anna symbolille nimi. Laita tämä uusi MovieClip-symboli ensimmäisen sisään, kolmanteen kuvapaikkaan. Anna kuvapaikoille nimet kirjoittamalla niille Labelit Properties-ikkunassa, esimerkiksi "idle", "jump" ja "walk"/"run". Palaa takaisin scenen puolelle klikkaamalla sen nimeä vasemmassa ylänurkassa. Anna ensimmäiselle MoviClipille myös instanssinimi Properties-ikkunassa.

Tämä on pelihahmosi.

Tee uusi Layer, anna sille nimi ja piirrä sille taso, jonka päällä pelihahmosi voi kävellä. Muuta taso MovieClipiksi, anna sille nimi ja instanssinimi.

Tee uusi Layer, anna sille nimi ja piirrä jonkinlainen palkki, jolla voit testata pelihahmosi putoamista. Siirrä palkki työskentelyalueen alle. Muuta palkki MovieClipiksi, anna sille nimi ja myös instanssinimi.

Käytä Yhteiset/Tasoloikka-kansiosta löytyvän Perussetti.fla-tiedoston koodia omaan pelihahmoosi.

Tee uusi scene, jonne siirrytään jos pelihahmosi putoaa ja kuolee. Tee sinne loppuanimaatio tai kirjoita tekstiä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti