keskiviikko 2. marraskuuta 2016

YRITTÄJYYS JA YRITYSTOIMINTA

NAV15AP

2. jakso lukuvuonna 2016-17


Tällä kurssilla perehdytään oman yrityksen perustamiseen ja toimimiseen yrittäjänä.


Yritysmuodot

- Yksityinen elinkeinonharjoittaja / toiminimi
- Avoin yhtiö
- Kommandiittiyhtiö
- Osakeyhtiö
- Osuuskunta


Liiketoimintamalli

- Asiakasryhmät - henkilöt ja organisaatiot, jotka yritys aikoo tavoittaa ja joita se aikoo palvella
- Arvolupaus - tuotteet ja palvelut, jotka tuovat arvoa ja hyötyä kullekin asiakasryhmälle
- Jakelukanavat - miten yritys viestii asiakkailleen tuotteistaan ja palveluistaan ja tavoittaa heidät
- Asiakassuhteet - millä tavoin yritys haluaa palvella asiakasta
- Tulovirrat - miten yritys saa tuloja kussakin asiakasryhmässä
- Avainresurssit- tärkeimmät voimavarat, joita yritys tarvitsee saadakseen liiketoimintamallin
   toimimaan
- Avaintoiminnat - tärkeimmät asiat, jotka yrityksen täytyy tehdä saadakseen liiketoimintamallin
   toimimaan
- Avainkumppanit - alihankkijoiden ja yhteistyötahojen verkosto, jonka avulla liiketoimintamalli saadaan 
   toimimaan
- Kustannusrakenne - kaikki kustannukset, jotka sisältyvät liiketoimintamallin toteuttamiseen


Ansaintalogiikka

Ansaintalogiikalla tarkoitetaan loogista mallia tai suunnitelmaa, jolla palvelusta tai tuotteesta on tarkoitus saada kannattava. Laajasti määriteltynä kaikki sosiaaliset, psykologiset, tekniset ja taloudelliset tekijät, jotka vaikuttavat tuottoon.

- Mistä raha tulee, mihin raha menee, ja mitä myyjälle jää?
- Miksi asiakas haluaa yrityksen tuotteen?
- Pystyykö yritys tuottamaan sen kannattavasti?


Ansaintamallit peleissä

Verkon kautta jaeltavien pelien yhteydessä pääansaintamalli on tuotelisenssin myynnistä verkossa saatava maksu. Myös perinteinen pelin ostaminen kaupasta kuuluu tähän ansaintamalliin.

Online-pohjaisten verkkoroolipelien yhteydessä ansainta tulee käyttäjien maksamista kuukausimaksuista tai käyttäjien pelimaailman sisällä tekemistä ostoista.

Uusimmassa ansaintamallissa peliä jaetaan ilmaiseksi verkossa, ja ansainta tulee käyttäjien pelimaailman sisällä tekemistä ostoista.

Näitä kolmea ansaintamallia myös sekoitetaan usein keskenään.


Sataedun NY-malli (nuori yrittäjyys)

Työssäoppimisjaksot suoritetaan omassa yrityksessä.

http://nyvuosiyrittajana.fi/ohjelmasta/


Sataedun SataPro-osuuskunta

Satapron avulla voi aloittaa oman yritystoiminnan ilman varsinaisia yrityksen perustamistoimia. Satapro tukee toimentulon hankintaa tarjoamalla jäsenilleen yrittäjyyteen liittyvät hallinnointipalvelut.

http://satapro.fi/#oppimisymparisto

Tehtävä:

Tee omalle kuvitteelliselle yrityksellesi liiketoimintamalli ja presentaatio siitä (Prezi, Power Point, Flash, Blogi, Word yms.). Yrityksen toimialoina voivat olla esimerkiksi pelinkehittäminen, 3d- tai piirrosanimaatio, konseptitaide, teksturointi, mallintaminen, multimedia tai jälkituotanto.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti