keskiviikko 30. maaliskuuta 2016

Kenttäsuunnittelu

NAV14AP

Suunnitellaan ja toteutetaan kuvitteeliseen peliin pelattava kenttä.

Miettikää alussa mihin genreen ja tyyliin kenttää olette suunnittelemassa.FPS, strategia, tasohyppely, keskiaika/fantasia, sci-fi, western jne. Tämä määrittelee jo alussa teidän raamit kenttäsuunnitelussa.

1. 
Suunnitelkaa paperille/koneella ensimmäinen layout kenttäänne, jossa ei ole muuta kuin mahdolliset kulkureitit, alusta loppuun. Tehkää mahdollisimman monipuolisesti ja vaihtelevasti reitit, jota kautta pelaaja voi edetä. Onko pelaajalla mahdollisuus valita reittinsä?

 2.
Suunnitelkaa layouttiin pelaajalle esteet, joita voi kohdata. Varioikaa mahdollisimman paljon. Viholliset,kiivettävät kohdat, kuollettavat kuopat, ansat, ajastetut hypyt...

3.
Onko kentässä interaktiota? Ovien avausta, nappien painamista, seinien tuhoamista.

4.
Visuaalinen ilme on tärkeä osa kentän mielekkyyden kannalta. Konseptoikaa visuaalinen ilme ainakin parista kohtaa kenttää, jotka ovat avain asemassa kentässä ja tuovat tason hengen parhaiten ilmi.

5.
Tehkää pelimoottorissa raaka whiteboxaus (primitiivimuodot, laatikko/pallo/kolmio) kentästä. Voitte käyttää myös esim unityssä löytyvä omaa block assetteja, josta löytyy kaikki peruspalikat, seinistä rappusiin.

6.
Antakaa pelimoottorissa kentälle visuaalinen ilme. Tehkää kenttä loppuun noudattaen konseptia, jonka teitte kohdassa 4. Voitte myös haluttaessa käyttää esim. unityn assetstorea hyväksenne. https://www.assetstore.unity3d.com/en/#!/search/page=1/sortby=price/query=category:21
josta löytyy hyviä ilmaisia valmisassetteja teidän käyttöön.

7.
Tallentakaa kaikki materiaali, luokan kansioon "Kenttäsuunnittelu"

Loppuun, asiaa aiheesta.
http://www.gamasutra.com/view/feature/131736/beginning_level_design_part_1.php
http://www.worldofleveldesign.com/categories/cat_level_design_tutorials_tips.php
http://blog.digitaltutors.com/keeping-players-engaged-tips-great-game-level-design

Ja muistakaa rakastaa toisianne!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti