maanantai 13. lokakuuta 2014

ANIMAATIOPIIRTÄMINEN JA KONSEPTITAIDE 1

NAPpk13 ja NAV14ap


Konseptit ovat animaation tai pelin suunnitteluvaiheessa piirrettyjä, maalattuja tai mallinnettuja luonnoksia.


2D-konseptit

Piirrettäessä 2d-konsepteja muoto rakennetaan etupäässä viivan ja väripintojen avulla.

Väripalettia valittaessa kannattaa huomioida animaation/pelin tyyli ja aihe, sekä värien merkitykset eri kulttuureissa. Myös värien vuorovaikutus toistensa kanssa voi aiheuttaa yllätyksiä.


3D-konseptit

3d-konsepteissa muoto rakentuu (mallinnettujen objektien lisäksi) valolla ja tekstuureilla. Valaisuun pitää siis kiinnittää runsaasti huomiota. Konseptoidaan myös tärkeimmät tekstuurit.

3d -peleissä käytetään myös "white box" -objekteja, jotka varaavat paikan lopullisille, yksityiskohtaisille objekteille.


Värikonseptit (Colour Key)

Animaation värisuunnittelu tehdään yleensä taustakuvien konsepteihin, peleissä kentän konsepteihin.


Hahmosuunnittelu (Character Design)

Kannattaa huomioida stereotypiat: söpöissä ja kilteissä hahmoissa on pyöreyttä (ympyrät), luotettavissa sankareissa kulmikkuutta (neliöt), ja pahoissa tai epäluotettavissa hahmoissa käytetään usein kolmioita.

Kaarevat ja suorat viivat toimivat hyvin yhdessä, kaaret yleensäkin lisäävät hahmon elävyyttä.

Vartalon mittasuhteet ovat tärkeitä, ajattele kolmen pallon lumiukkoa.

Kasvoissa suun, nenän ja silmien koko ja etäisyys toisistaan on tärkeää. Silmänseudulla (kulmakarvat, pupillit, silmäluomet ja poskipäät) hahmo viestii tehokkaasti.

Piirrä hahmosta monia kehitysversioita löytääksesi parhaan. Evoluutio!


Esimerkkejä animaatioelokuvien ja -sarjojen konsepteista löytyy täältä:

http://livlily.blogspot.fi/2010/11/model-sheets-production-drawings.html?m=1


Esimerkkejä eri aihealueiden konsepteista löytyy täältä:

http://www.pinterest.com/characterdesigh/


Hahmon suunnittelulomake (Character Design Sheet)

Hahmon suunnittelulomake näyttää ja kertoo miten joku hahmo piirretään tai mallinnetaan. Siinä esitetään hahmo sille tyypillisissä asennoissa. Lisäksi voidaan näyttää hahmon yksityiskohtia ja sen väritykseen käytettävät värit.

Esimerkki hahmon suunnittelulomakkeesta löytyy Yhteiset/Konseptitaide1/CharacterDesignSheet.fla.


Tehtävä 1.

Suunnittele oma 2d- tai 3d-hahmo. Tee sille A4-kokoinen suunnittelulomake, jossa näytät miten hahmo piirretään ja miltä se näyttää eri asennoissa.

Merkitse suunnittelulomakkeeseen hahmossa käytettävät värit.


Tehtävä 2.

Villi länsi

Tee konsepteja animaatioon/peliin, joka sijoittuu pieneen kaupunkiin Yhdysvalloissa vuonna 1815. Tarinan mukaan kaupungin liepeille on piilotettu maya-intiaaneilta ryöstetty kulta-aarre. Tätä aarretta etsivät animaation/pelin laiska sankari ja kaupungin kiero sheriffi. Molemmat yrittävät tehdä vaikutuksen kaupungin kauneimpaan tyttöön.

Ennen konseptien tekemistä benchmarkataan aiheesta aiemmin tehdyt tunnetuimmat elokuvat, animaatiot ja pelit, ja selvitetään ajankuvaan, vaatetukseen, värienkäyttöön yms. liittyvät faktat ja hankitaan referenssikuvia.

Valitse tyyli, jolla toteutat konseptisi. 

Piirrä kaksi konseptia kaupungista.

Piirrä konseptit hahmoista, jotka ovat:

Laiska mutta urhea sankari. Taitava aseenkäyttäjä. Pitkä ja laiha. Kuluneet cowboy-vaatteet.
Kaunis punatukkainen maalaistyttö. Puoliksi poikatyttö, puoliksi leidi. Räjähtävä temperamentti.
Kiero sheriffi. Tummatukkainen keikari Englannista. Julma eläimille.
Kauniin maalaistytön uskollinen, mutta oikukas koira. Shitzu.
Sankarin hevonen. Riippuvuus porkkanoihin.
Erittäin lihaksikas apulaissheriffi. Yhtä julma kuin sheriffi, mutta ei peittele sitä. Voima korvaa älyn.

Keksi hahmoille myös nimet. Merkitse hahmojen konsepteihin käytettävät värit.


Tehtävä 3.

Croquis

Piirrä pehmeällä lyijykynällä (>B) piirustuspaperille luonnoksia toisista opiskelijoista. Ensin kolme 10 minuutin, sitten neljä 5 minuutin, ja lopuksi viisi 1 minuutin luonnosta.


Tehtävä 4.

3d

Mallinna 3ds Maxissa kolikko, tee sille UV-map ja tee sille tekstuuri joka on sen arvon määrittelevä kuva.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti