maanantai 6. lokakuuta 2014

2D-TIETOKONEANIMAATIO 2

NAPpk13 ja NAV14ap


Tällä kurssilla syvennetään 2d-animaatio-osaamista.


Aluksi hiukan teoriaa:


INTERTEKSTUAALISUUS


Intertekstuaalisuudella tarkoitetaan väljästi tekstienvälisyyttä.

Laajasti nähtynä teksti pitää sisällään myös kuvan ja erilaiset mediat ylipäätään. Tekstejä tarkastellaan tällöin laajasti suhteessa muihin kulttuurisiin teksteihin.

Teksti ei ole itseriittoinen kokonaisuus eikä toimi suljettuna systeeminä. Tämä johtuu ensiksikin siitä, että teksti tarkoittaa latinalaisen alkuperänsä mukaan kudelmaa, jonka kaikkia säikeitä ei voida analysoida. Siksi teksti nähdään avoimena erilaisiin tulkintoihin. Toiseksi kirjoittaja on tekstiensä kirjoittaja-lukija ja operoi erilaisten vaikutusten, viittausten ja lainausten kentässä. Lukeminen ja kirjoittaminen ovat jatkuvaa lainaamista. Samalla tavoin taiteilija tai kuvittaja elää viittausten ja lainausten maastossa. Kolmanneksi teksti vaatii luentaa, ja lukija lukiessaan tuo tekstiin omia assosiaatioitaan ja muistumiaan muista teksteistä. Kaikessa luovassa toiminnassa tiedostamattomalla on suuri merkitys syntyyn ja rakenteisiin.


Tehtävä 1.

Katso Disneyn animaatioelokuva "Alice in Wonderland".

Pelaa American McGee's Alice -pelistä ainakin ensimmäinen kenttä. Kiinnitä erityistä huomiota pelin alkuanimaatioon.


Mitä ovat paratekstit?

Paratekstit ovat eräänlaisia kynnystekstejä, jotka toimivat "kynnyksenä" eli houkuttavat tai eivät houkuta lukemaan tai katsomaan tekstiä.


Tehtävä 2.

Mieti Liisa-tekstejä (peliä ja elokuvaa) ja kysy itseltäsi Liisan kuvitukseen (Alicen hahmo tietokonepelissä ja elokuvassa) liittyviä kysymyksiä. Mikä Liisan kuvissa (hahmoissa) ja tarinassa tuntuu kiinnostavalta? Jäikö joku asia vaivaamaan? Missä, milloin, ja millä medialla ne on toteutettu, keneltä kenelle ja miksi? Lähde liikkeelle ihmetyksestä, joka sinulle herää jostakin Liisan kuvan yksityiskohdasta. Kirjoita pohdintasi tuloksista essee, jonka pituus on korkeintaan yksi A4.


Mitä ovat hypo- ja hypertekstit?

Hypertekstuaalisuudessa tutkitaan eroja tekstien välillä. Esimerkiksi monet Liisa-kuvitukset ovat periaatteessa samanlaisia, mutta tarkasteltaessa kuvituksia suhteessa toisiinsa huomataan lukuisia pieniä eroja niiden välillä. Hypertekstien avulla voidaan tarkastella kuvitusten välisiä eroja ja "jälkiä" varhaisemmista teksteistä.

Hypertekstuaalisuudessa on kysymys muuntumisesta eli transformaatiosuhteesta kahden tekstin välillä. Hyperteksti on muunnos edeltävästä tekstistä eli hypotekstistä. Hyperteksti rakentuu hypotekstiä muunnellen ja on kokonaisuudessaan muunnos toisesta tekstistä.


Tehtävä 3.

Vertaile ”American McGee’s Alice” tietokonepelin ja Disneyn ”Alice in Wonderland” animaatioelokuvan Liisaa. Kirjoita Liisojen välisistä hypertekstuaalisista eroavuuksista essee, jonka pituus on korkeintaan yksi A4. Pohdi miten tietokonepelin Liisassa näkyy vanhempi kuvitus (Disneyn Liisa). Selvitä kuvitusten välisiä eroavuuksia. Tuo myös esiin kuvitusten välinen suurin eroavuus. Huomaa tarinan suhde kuvaan. Onko tarinoiden välillä eroja?

Piirrä ja väritä käsin (tai koneella) A4-paperille kuva, jossa Liisa tapaa Valkoisen kanin ensimmäisen kerran. Onko sinun Liisasi Disneyn animaatioelokuvan kiltti Liisa vai American McGeen "Alice" -tietokonepelin synkkä ja väkivaltainen Liisa? Vaiko jotain aivan muuta?


ANIMAATIOHARJOITUKSIA


Tehtävä 4.

Hahmo pyörii 360 astetta y-akselinsa ympäri.

Jos piirrät, hahmo voi seistä paikallaan. Jos teet 3d:nä, hahmo kävelee pyöriessään.


Tehtävä 5.

Hahmo ponnistelee myrskytuulessa eteenpäin. Tämän voit piirtää tai tehdä 3d:nä.

Mieti miten rytmität ponnistelevan hahmon kävelyn. Kova tuuli lennättää lehtiä, oksia, roskia yms.


Tehtävä 6.

Puhuva pää sanoo "puheen pälpätystä". Tämän voit piirtää tai tehdä 3d:nä.

Esimerkkikuvia suun asennoista vokaaleja ja konsonantteja puhuttaessa löytyy Animaatio.pdf-tiedostosta.


TOISEN JA ENSIMMÄISEN NÄYTÖN HARJOITTELUA

Tarvittaessa ja jos aikaa on, harjoitellaan toista näyttöä. Jos tuntuu että ette selviydy näyttötehtävän tekemisestä niin kerrataan asiat.


Aikaa näyttötehtävän tekemiseen on neljä päivää.

NAPpk13 - Toinen näyttö


"Näytössä opiskelija suunnittelee pelihahmon, joka mallinnetaan, teksturoidaan ja varustetaan luilla. Suunnittelun konseptikuvat ovat osa näyttötehtävää ja esitellään arvioinnin yhteydessä. Hahmon raajojen tulee olla liikuteltavissa luiden / kontrolliobjektien avulla. Hahmolle animoidaan kävelysykli. Opiskelija voi vapaasti valita käyttämänsä ohjelmat. Opiskelija aikatauluttaa oman työskentelynsä itse."

Tikku-ukko-tasolle pitää kaikkien päästä.



NAV14AP - Ensimmäinen näyttö

"Näytössä opiskelija suunnittelee ja toteuttaa työryhmän osana lapsille suunnatun tasoloikkapelin ensimmäisen kentän. Pelissä pitää olla animaatiota sisältävä intro, alkuvalikot, ja äänet. Työryhmä jakaa keskenään pelituotannon tehtävät ja tekee aikataulun. Pelituotantoon liittyvät kenttä- ja konseptisuunnitelmat palautetaan näytön arvioinnin yhteydessä."

Tässä linkki Unityn 2d-tutoriaaleihin:

http://unity3d.com/learn/tutorials/modules/beginner/2d

Tässä linkki Unityn valmiiseen 2d-platformer -projektiin:

https://www.assetstore.unity3d.com/en/#!/content/11228


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti