NAPpk13
Tämä kurssi on verkkokurssi, tehtävien tekopaikka
vapaa.
Tällä kurssilla tutustutaan animaatio- ja
pelihistoriaan. Tehtävät palautetaan esim. sähköpostin liitteenä:
mikko.lasonen@sataedu.fi tai Facebookin chatissa.
ANIMAATIOHISTORIA:
Animaatiolla ja elokuvalla on yhteinen historia, joten
animaation syntyyn vaikuttaneet tapahtumat ovat pitkälti samoja kuin elokuvan.
Taiteessa on vuosisatojen kuluessa usein esiintynyt
pyrkimystä liikkeen kuvaamiseen. Varhaisimmat tunnetut liikesarjat löytyvät
egyptiläisistä seinämaalauksista n. 2000 vuotta ennen ajanlaskumme alkua.
Leonardo da Vincin tunnetuimpiin teoksiin kuuluu kehän ympäröimä mies, jonka
raajat kuvataan useissa asennoissa.
Itse animaatio on kulkenut pitkän tien ennakkoluulottomista
kokeiluista ja nerokkaasta taiteesta kaupallisuuden kautta tekniseen
ihannointiin. 1900-luvun alusta tähän päivään animaation tie on taiteelliselta
kannalta katsottuna ollut enimmäkseen alamäkeä.
Mutta kun kaupallisuuden lait alkavat tuottaa tarpeeksi
merkityksetöntä ja sielutonta ”viihdettä”, ja tekninen kikkailu saapuu tiensä
päähän, löytyykö silloin jokunen palavan innostunut animaation tekijä
kääntämään kehityksen suunnan?
Aika näyttää, ja menneestä ajasta tämäkin alkaa…
Tehtävä 1:
Varhaisia kojeita
Etsi tietoa jostakin elokuvan syntyyn liittyvästä varhaisesta
optisesta keksinnöstä.
Esimerkkejä:
Mutoskooppi
Fenakistiskooppi
Zoetrooppi
Laterna magica
Stereoskooppi
Kinematografi
Kinematoskooppi
Camera lucida
Elektrotachyskooppi
Thaumatrooppi
Kirjoita 1 A4-sivun pituinen kirjallinen kuvaus valitsemasi kojeen
historiasta ja
toiminnasta.
Tehtävä 2:
Valitse seuraavista essee-aiheista yksi mieleisesi ja kirjoita siitä
noin 1 A4-sivun
pituinen essee.
Esseen aiheet:
1. Animaatiostudiot USA:ssa
Kirjoita valitsemasi animaatiostudion historiasta, tuotannosta ja
merkityksestä
animaation kehityksen kannalta. Disney, Warner bros. MGM, Pixar…
2. Tex Avery – Animaatiohistorian suurin nero?
Esittele kyseinen henkilö ja hänen tuotantonsa ja perustele/kumoa
hänen
neroutensa paitsi omilla mielipiteilläsi, myös kylmillä tosiasioilla!
3. Animen ja mangan suosio japanissa
Pohdi esseessäsi Japanin historiaan, kulttuuriin ja yhteiskuntaan
liittyviä
seikkoja, jotka ovat mahdollistaneet animen ja mangan yhteiskunta- ja
ikärajat
ylittävän suosion.
PELIHISTORIA:
Tehtävä 1:
Pelitutkimus (ludologia)
Pelitutkimus alkoi itsenäistyä 1990-luvun lopussa, kun
ludologia teki pesäeron narratologiasta.
Narrativistit halusivat rinnastaa pelit tarinoita
kertoviin välineisiin, kuten kirjallisuus, elokuvat ja teatteri.
Ludologien mielestä pelejä pitää tutkia peleinä, eli
sääntöihin, käyttöjärjestelmiin ja pelaamiseen perustuvina järjestelminä.
Mene osoitteeseen: www.pelitutkimus.fi
Sivun yläreunasta löydät linkit pelitutkimuksen
vuosikirjoihin 2009-2013. Valitse vuosikirjoista yksi artikkeli tai katsaus.
Tee siitä 1 A4 sivun mittainen tiivistelmä. Älä käytä artikkelin tai katsauksen
valmista tiivistelmää, vaan tiivistä itse.
Tehtävä 2:
Japanin pelikulttuuri
Kirjoita 1 A4-pituinen essee Japanin pelikulttuurista
ja –historiasta.
Tässä vähän pohjustusta:
Machiko Kusaharan artikkelissa ”Japanin pelikulttuuri”
pohditaan varsinkin konsolipelaamisen suosion syitä Japanissa. Käsitys siitä,
että vain lapset pelaavat tietokone- ja konsolipelejä, juontaa juurensa meidän
länsimaisen yhteiskuntamme suhtautumisesta pelaamiseen, tai oikeammin
leikkimiseen: leikki on lasten työtä. Kusaharan mukaan Japanissa, jossa
varsinkin konsolipelaaminen kukoistaa, ei tällaista ajattelutapaa ole. Siellä
kaikki pelaavat. Pelaamisen suosiota voisi verrata Mangan, japanilaisen
sarjakuvan suosioon, joka ylittää kaikki ikään, sukupuoleen, tai sosiaaliseen
asemaan liittyvät rajat. Mistä tämä suosio sitten johtuu? Jo 1100-luvun
japanilaisessa runoudessa esiintyy leikkimistä arvostavia säkeitä. Leikkimistä
ja pelaamista on siis varsin pitkään pidetty normaalina inhimillisen elämän
osana. Perheiden yhteiseen ajanviettoon on vuosisatoja kuulunut pelien
pelaaminen, ja 1900-luvun loppupuoliskolla myös intohimoinen television
katselu. Nämä molemmat kulttuuriset tekijät yhdistyivät sitten sujuvasti
konsolipelien pelaamiseen 1980- ja 1990-luvuilla (Huhtamo & Kangas, 2002,
s. 269-272).
Tehtävä 3:
Minä pelaajana
Kirjoita 1 A4 pituinen essee omasta pelihistoriastasi.
Koska aloitit pelaamisen? Mitä pelejä olet pelannut?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti