sunnuntai 29. syyskuuta 2013

ANIMAATIOPIIRTÄMINEN JA KONSEPTITAIDE

NAPpk12


Kurssilla tehdään konsepteja yhteistyössä kenttäsuunnittelukurssin kanssa, animaatio- ja pelikonsepteja harjoitustehtävissä, ja nopeita mallintamis-/piirrosharjoituksia.


2D-konseptit

Piirrettäessä 2d-konsepteja muoto rakennetaan etupäässä viivan ja väripintojen avulla.

Väripalettia valittaessa kannattaa huomioida animaation/pelin tyyli ja aihe, sekä värien merkitykset eri kulttuureissa. Myös värien vuorovaikutus toistensa kanssa voi aiheuttaa yllätyksiä.


3D-konseptit

3d-konsepteissa muoto rakentuu (mallinnettujen objektien lisäksi) valolla ja tekstuureilla. Valaisuun pitää siis kiinnittää runsaasti huomiota. Konseptoidaan myös tärkeimmät tekstuurit.


Hahmosuunnittelu

Kannattaa huomioida stereotypiat: söpöissä ja kilteissä hahmoissa on pyöreyttä (ympyrät), luotettavissa sankareissa kulmikkuutta (neliöt), ja pahoissa tai epäluotettavissa hahmoissa käytetään usein kolmioita.

Kaarevat ja suorat viivat toimivat hyvin yhdessä, kaaret yleensäkin lisäävät hahmon elävyyttä.

Vartalon mittasuhteet ovat tärkeitä, ajattele kolmen pallon lumiukkoa.

Kasvoissa suun, nenän ja silmien koko ja etäisyys toisistaan on tärkeää. Silmänseudulla (kulmakarvat, pupillit, silmäluomet ja poskipäät) hahmo viestii tehokkaasti.

Piirrä hahmosta monia kehitysversioita löytääksesi parhaan. Evoluutio!


Tehtävä 1.

Villi länsi

Tee konsepteja animaatioon/peliin, joka sijoittuu pieneen kaupunkiin Yhdysvalloissa vuonna 1815. Tarinan mukaan kaupungin liepeille on piilotettu maya-intiaaneilta ryöstetty kulta-aarre. Tätä aarretta etsivät animaation/pelin laiska sankari ja kaupungin kiero sheriffi. Molemmat yrittävät tehdä vaikutuksen kaupungin kauneimpaan tyttöön.

Ennen konseptien tekemistä benchmarkataan aiheesta aiemmin tehdyt animaatiot tai pelit, ja selvitetään ajankuvaan, vaatetukseen, värienkäyttöön yms. liittyvät faktat ja hankitaan referenssikuvia.

Valitse tyyli, jolla toteutat konseptisi.

Piirrä kaksi konseptia kaupungista.

Piirrä konseptit hahmoista, jotka ovat:

Laiska mutta urhea sankari. Taitava aseenkäyttäjä. Pitkä ja laiha. Kuluneet cowboy-vaatteet.
Kaunis punatukkainen maalaistyttö. Puoliksi poikatyttö, puoliksi leidi. Räjähtävä temperamentti.
Kiero sheriffi. Tummatukkainen keikari Englannista. Julma eläimille.
Kauniin maalaistytön uskollinen, mutta oikukas koira. Shitzu.
Sankarin hevonen. Riippuvuus porkkanoihin.
Erittäin lihaksikas apulaissheriffi. Yhtä julma kuin sheriffi, mutta ei peittele sitä. Voima korvaa älyn.


Tehtävä 2.

Tee konsepteja kenttäsuunnittelukurssin tehtäviin. Tämä tarkentuu myöhemmin.


Croquis

Tehtävä 3.

Piirrä pehmeällä lyijykynällä (>B) piirustuspaperille luonnoksia toisista opiskelijoista. Ensin kolme 10 minuutin, sitten neljä 5 minuutin, ja lopuksi viisi 1 minuutin luonnosta.

Tehtävä 4.

Mallinna 3ds maxissa esineitä mahdollisimman nopeasti. Objekteja ei tarvitse teksturoida, mutta saa.

Esineet ovat:

Avain, kahvikuppi ja kolikko.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti