torstai 15. elokuuta 2013

LAUTAPELIT, tarkistuslista suunnittelijoille

Mitä lautapeliä suunnitellessa tulisi ottaa huomioon?

(Mikäli kyseessä on siis aikuisille suunnattu lautapeli, lasten lautapelit "saavat" olla satunnaisia ja lineaarisia)

Nämä ovat yleissääntöjä, eivätkä kaikki tietenkään päde kaikkiin pelityyppeihin

* Yksinkertaisista säännöistä mielenkiintoisia tilanteita (emergenssi)
* Pyri karsimaan säännöt mahdollisimman vähään kehityksen edetessä (iteratiivisuus)
* Fail fast, ensimmäinen testaus mahdollisimman pian
* Pelaajilla todellisia ja mielekkäitä valintoja
* Pelaajilla mahdollisuuksia olla vuorovaikutuksessa keskenään laudalla
* Sopiva määrä satunnaisuutta, liika pilaa strategiaelementin
* Lautapeleissä on usein kysymys yhdessäolosta ja tunnelmasta
* Valitse teema joka sopii mekaniikkaan ja on mielenkiintoinen
* Ota huomioon peliaika ja miten se toimii yhdessä perusidean kanssa
* Coop-peleissä tunnelma, yllättävät käänteet ja haaste tärkeitä asioita
* Pelin ei tulisi vaatia suurta tai tarkkaa määrää pelaajia
* Benchmarking: taustatyö, tutki, hutki ja kartoita samantyyppisiä pelejä (mm. www.boardgamegeek.com)
* Testaa ensin tiimin sisällä, sitten ulkopuolisilla, pyri järjestämään testitilanteesta mahdollisimman autenttinen
* Pelin mekaniikassa ei liikaa rinnakkaisia "minipelijärjestelmiä"
* Taktiilit jutut, kuten pikku-ukot, ovat kivoja
* Risk versus reward



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti