Mitä lautapeliä suunnitellessa tulisi ottaa huomioon?
(Mikäli kyseessä on siis aikuisille suunnattu lautapeli, lasten lautapelit "saavat" olla satunnaisia ja lineaarisia)
Nämä ovat yleissääntöjä, eivätkä kaikki tietenkään päde kaikkiin pelityyppeihin
* Yksinkertaisista säännöistä mielenkiintoisia tilanteita (emergenssi)
* Pyri karsimaan säännöt mahdollisimman vähään kehityksen edetessä (iteratiivisuus)
* Fail fast, ensimmäinen testaus mahdollisimman pian
* Pelaajilla todellisia ja mielekkäitä valintoja
* Pelaajilla mahdollisuuksia olla vuorovaikutuksessa keskenään laudalla
* Sopiva määrä satunnaisuutta, liika pilaa strategiaelementin
* Lautapeleissä on usein kysymys yhdessäolosta ja tunnelmasta
* Valitse teema joka sopii mekaniikkaan ja on mielenkiintoinen
* Ota huomioon peliaika ja miten se toimii yhdessä perusidean kanssa
* Coop-peleissä tunnelma, yllättävät käänteet ja haaste tärkeitä asioita
* Pelin ei tulisi vaatia suurta tai tarkkaa määrää pelaajia
* Benchmarking: taustatyö, tutki, hutki ja kartoita samantyyppisiä pelejä (mm. www.boardgamegeek.com)
* Testaa ensin tiimin sisällä, sitten ulkopuolisilla, pyri järjestämään testitilanteesta mahdollisimman autenttinen
* Pelin mekaniikassa ei liikaa rinnakkaisia "minipelijärjestelmiä"
* Taktiilit jutut, kuten pikku-ukot, ovat kivoja
* Risk versus reward
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti