tiistai 6. joulukuuta 2016

NÄYTÖN KERTAUS

NAV15AP 

2. jakso lukuvuonna 2016-2017 

GAME DESIGN DOCUMENT 

Jokainen ryhmä aloittaa näyttönsä tekemällä YHDESSÄ game design documentin. Älkää siis jättäkö yhtä ryhmäläistä yksin suunnittelemaan, vaan osallistukaan kaikki yhdessä. Näin jokainen on perillä, mitä tehdään ja milloin. 

Sieltä pitää löytyä:  

  • lyhyt kuvaus pelin ideasta ja tarinasta  
  • peliin tarvittavat scenet (valikot, intro, peli itsessään yms.) 
  • pelimekaniikan kuvaus (hahmon liikkuminen, mahdollinen interaktiivisuus, valikoissa liikkuminen yms.) 
  • tehtävien jako 
  • kuvaus grafiikoiden ja äänimaailman tyylistä, jotta kaikesta muodostuu yhtenäinen kokonaisuus 
  • tarvittavat grafiikat sekä koko 
  • tarvittavat äänet (ääniefektit ja musiikki) 
  • pelin eteminen flow charttina 
  • AIKATAULU (kuka, milloin, mitä) 

Varmistakaa, että koodaajille jää tarpeeksi aikaa pelin kasaamiseen ja testaamiseen. Torstai olisi hyvä käyttää vain hienosäätöön ja testaamiseen sekä mahdollisten bugien korjaukseen. Olkaa mielummin valmiita ajoissa kuin viime tingassa. 

LUONNOKSET 

Grafiikoista ja kentästä olisi hyvä löytyä luonnokset. Ne ovat osa arviointia. Koittakaa saada ne valmiiksi mahdollisimman nopeasti, jotta olisi enemmän aikaa varsinaisten grafiikoiden tekoon. Hyvä aika käyttää luonnosteluun on max. 2 tuntia. 

GRAFIIKAT 

Peligrafiikoiden tulisi olla kaikkien suhteutettu peli screenin kokoon. Päättäkää koko jo heti alussa valmiiksi, jotta kaikille asia on selkeä. HD:n resoluutio on 1920 x 1080.  

Kannattaa aloittaa grafiikoiden suunnittelu niin, että on yhden screenin kokoinen alue esillä Photoshopissa. Siten hahmojen ja muiden objektien suhteuttaminen oikeaan kokoon on helpompaa.  

Tehkää hahmon animaatiot (sekä muut mahdolliset peliin tulevat animaatiot) spritesheeteinä, jotta koodarien on helppo animoida ne Unityssä 

Rajatkaa Photoshopissa tekemänne grafiikat niin, että ympärille ei jää turhaa tyhjää tilaa. Tämä on Unityn kannalta tehokkainta. 

Muistakaa tehdä peliin ikoni. Ikonien koot ovat: 1024x1024, 512x512, 256x256, 128x128, 48x48, 32x32 ja 16x16. Luokaa jokaisesta koosta oma tiedosto, jotta ne voi Unityn player settingeissä liittää oikeaan kohtaan. 

ÄÄNET 

Pelistä tulee löytyä musiikkia ja ääniefektejä. Katsokaan blogin sounds-osio, jos äänien tuominen Unityyn on vielä epäselvää. Hyviä äänitiedostojen muotoja ovat: mp3, wavogg ja aiff 

Äänet ovat tärkeä osa peliä, joten niiden on hyvä sopia pelin muuhun tyyliin. Muistakaa, että alkuvalikossakin on hyvä käyttää ääniä. 

INTRO 

Intron voi tehdä näytössä monella tapaa. Se voi olla vaihtuvia still kuvia tai valmis videotiedosto, jota käytetään Unityssä movie texturenaValitkaa itse omaan peliinne sopivin.  

Ohjeita intron tekemiseen löytyy blogista intro-osion kohdalta. Intro olisi hyvä saada valmiiksi mahdollisimman ajoissa, koska sen tekeminen saattaa olla työlästä ja viedä aikaa. 

KOODAUS 

Miten ikinä koodamisen hoidattekin, niin aloittakaan se heti game design documentin jälkeen. Ilman grafiikoita voi kuitenkin peliin luoda toiminnallisuutta place holderien kanssa, jotka myöhemmin vaihdetaan oikeisiin grafiikoihin. 

Helpointa on aloittaa valikon tekemisestä ja sen jälkeen siirtyä itse peliin. Perusmekaniikat olisi hyvä olla valmiina jo toisena näyttöpäivänä. Muistakaan kiinnittää huomiota animaatioiden toimivuuteen sekä pelin sujuvuuteen. Kauniitkaan grafiikat eivät pelasta mekaniikoiltaan toimimatonta peliä. 

TESTAUS 

Testaus on olennainen osa pelin tekemistä. Viimeisenä päivänä olisi hyvä laittaa jokainen ryhmäläinen testaamaan peliä. Koodaaja tulee usein "sokeaksi" omalle työlleen ja saattaa pelata peliä aina samalla tavalla. Siksi on hyvä saada uutta näkökulmaa testaamiseen, jotta kaikki mahdolliset bugit saadaan poistettua ja lopputulos on toimiva. 

RYHMÄTYÖ JA KOMMUNIKOINTI 

Peliprojekteissa tiimityö on erittäin tärkeää. Hyvin toimiva ryhmä saa yleensä aikaiseksi toivotun kaltaisen lopputuloksen. Keskustelkaa toistenne kanssa mahdollisimman paljon. Kertokaa milloin olette saaneet osioitanne valmiiksi ja infotkaa toisianne jos myöhästytte aikataulusta. Muistakaa, että ryhmätyö on osa arviointia. 

Auttakaa toisianne myös ryhmien yli. Muiden auttaminen ei ole keneltäkään pois vaan päinvastoin. Kyselkää toisiltanne, jos on epäselvää tai kaipaatte neuvoa.  

VIIMEISENÄ 

Muistakaa, että jokainen arvioidaan yksilönä. Oma panoksesi vaikuttaa lopulliseen arvosanaan, joten olet siitä itse vastuussa. Ota itsellesi jo alkuvaiheesa tarpeeksi tehtäviä ja pyydä lisää, jos tekeminen loppuu. Peliin voi aina lisätä jotain extraa, vaikka se perusrakenteeltaan olisikin valmis. 

GOOD LUCK AND HAVE FUN! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti