Tällä kurssilla perehdytään oman ammattialan markkinointiin sosiaalisen median ja guerrilla-markkinoinnin näkökulmista.
Ammattienglannin osuudessa tehdään pienen peliyrityksen nettisivut ja pitchaus englanniksi.
Social Media Marketing / Viral marketing
Social Media Marketing tarkoittaa prosessia, jolla pyritään saamaan kävijöitä nettisivuille ja huomiota sosiaalisessa mediassa.
Viral Marketing tarkoittaa markkinointia itsekopioivan prosessin avulla, sosiaalisen median työkaluja hyödyntäen (Esimerkiksi Hotmail).
Sosiaalisen median työkalut tarjoavat monipuolisen ja edullisen tavan markkinoinnin toteuttamiselle. Useimmiten kyse on massamarkkinoinnista, mutta kohderyhmiä voidaan rajata hyvinkin tarkasti. Myös vertaismarkkinointi toimii sosiaalisen median kaveripiireissä ja erilaisten aiheiden ympärille muodostuneissa ryhmissä.
Markkinointistrategian tekemistä hankaloittaa se, että käytettävissä olevat työkalut ja niiden suosio muuttuvat jatkuvasti. Lisäksi markkinoinnin vaikutusta on joskus vaikea mitata. Keväällä 2014 Instagram tuntui olevan tutkitusti tehokas. Tässä linkki uutiseen, koska Forrester Researchin tutkimus on maksullinen:
http://mashable.com/2014/04/29/instagram-marketers-friend/
Tuore tutkimus listaa SoMe-markkinoinnin trendejä Suomessa vuonna 2014:
Tärkeitä markkinoinnin pelisääntöjä sosiaalisessa mediassa ovat esimerkiksi:
Keksi muita puheenaiheita kuin omat tuotteesi ja yrityksesi
Anna ensin ja pyydä vasta sitten
Olet mitä julkaiset - ja mitä muut sinusta puhuvat
Guerrilla Marketing
Guerrilla -markkinoinnin käsite on peräisin 1980-luvulta ja tarkoittaa edullista ja epäsovinnaista markkinointistrategiaa, joka tähtää maksimaaliseen vaikutukseen:
http://www.creativeguerrillamarketing.com/what-is-guerrilla-marketing/
Guerrilla -markkinointi on parhaimmillaan älykästä ja tyylikästä mainontaa, joka kohtaa vastaanottajansa henkilökohtaisella tasolla:
Guerrilla -markkinoinnin käsite on peräisin 1980-luvulta ja tarkoittaa edullista ja epäsovinnaista markkinointistrategiaa, joka tähtää maksimaaliseen vaikutukseen:
http://www.creativeguerrillamarketing.com/what-is-guerrilla-marketing/
Guerrilla -markkinointi on parhaimmillaan älykästä ja tyylikästä mainontaa, joka kohtaa vastaanottajansa henkilökohtaisella tasolla:
Esimerkiksi Rockstar käytti GTA V:n markkinoinnissa Facebook -parodiaa Lifeinvader (http://www.lifeinvader.com/), jonne pelaajat voivat luoda oman profiilin. Lifeinvaderiin pääsee sekä pelissä että netissä. Kaikki Lifeinvaderin mainokset liittyvät GTA V:n pelimaailmaan.
Lifeinvaderissa yhdistyvät Viral -markkinointi ja Guerrilla -markkinointi.
Rocstar julkaisi myös Applea parodioivan iFruit -appsin, jonka avulla pelaaja voi kustomoida GTA:n ajoneuvoja:
https://itunes.apple.com/app/grand-theft-auto-ifruit/id697056811
Täällä lisää esimerkkejä pelien markkinoinnista:
http://www.creativeguerrillamarketing.com/viral-marketing/ways-modern-video-game-companies-market-product/
Kurssin tehtävät tehdään parityönä eli kahden oppilaan ryhmissä. Kirjoittakaa vastaukset tehtäviin 1 ja 2 Word-dokumenttiin.
Tehtävä 1.
Perustakaa kuvitteellinen pelialan yritys. Keksikää sille nimi ja tarkistakaa, että se ei ole ennestään käytössä. Nimen voi tarkistaa täältä:
https://virre.prh.fi/novus/tradeNameSearch?_flowExecutionKey=_c47888544-F9B8-F935-1EE2-873BD21155D3_kCE826B4B-C9DC-AF69-5CBB-DF8F63E9FECD
Mikä on yrityksenne nimi?
Tehtävä 2.
Päättäkää minkä peligenren (tasoloikka, fps, rpg jne.) pelejä yrityksenne tekee. Benchmarkatkaa kaksi pelialan yritystä, jotka tekevät samantyyppisiä pelejä, Yrittäkää selvittää miten yritykset markkinoivat itseään ja pelejään.
Mitkä ovat benchmarkkaamanne yritykset ja miten ne markkinoivat itseään ja pelejään?
Tehtävä 3.
Benchmarkatkaa samantyyppisiä pelejä tekevien pelialan yritysten nettisivuja.
Suunnitelkaa ja tehkää yrityksellenne nettisivut. Sivujen kieli on englanti.
Sivujen rakenne on seuraavanlainen:
Home Page - Pääsivu
Bio Page - Työntekijöiden esittelyt
Contact Page - Yhteystiedot
Games Page - Yrityksen tekemien kuvitteellisten pelien esittelyt
Sivujen ulkoasun pitää olla pro.
Kaiken sisällön pitää olla itse tehtyä tai tekijänoikeusvapaata.
Sivut voi tehdä Adoben Dreamweaverillä tai käyttämällä ilmaista nettisivupalvelua, esimerkiksi Wixiä (http://www.wix.com/)
Adobe Dreamweaverin tutoriaalisarja:
http://tv.adobe.com/watch/classroom-basic-site-layout-and-navigation-in-dreamweaver-cs5/part-01-introduction/
Pitching
A Pitch eli pitchaus on 5-15 minuutin suullinen ja visuaalinen esitys ideasta. Pitchauksella pyritään saamaan rahoitusta tai muuta tukea idealle.
Tässä yhteydessä käsitellään pitchausta pelien näkökulmasta.
Täällä valmis pohja pitchauksen tekemiseen:
http://www.slideshare.net/bubbleguminteractive/indie-games-developer-pitch-deck-template
Täällä lisää pitchausohjeita:
http://www.gamasutra.com/view/feature/134571/how_to_pitch_your_project_to_.php?print=1
Tehtävä 4.
Tehkää englanniksi 5 minuutin pitchaus yrityksenne kuvitteellisesta pelistä. Voitte käyttää valmista pitchauspohjaa (linkki yllä) tai tehdä esityksen itse.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti