tiistai 12. elokuuta 2014

2D-tietokoneanimaatio 1

NAPpk13

Tällä kurssilla perehdytään prosessiin, jolla käsikirjoitus muutetaan animaatioksi. Lisäksi harjoitellaan ennakointia, ajoitusta ja kaarevia liikeratoja piirrosanimaatiossa.

*** TEHTÄVÄT VOI TOTEUTTAA 2D TAI 3D -TEKNIIKALLA ***


KÄSIKIRJOITUKSESTA ANIMAATIOKSI

Esimerkkikäsikirjoitus löytyy Yhteiset-kansion 2Dtietokoneanimaatio1-kansiosta nimellä Hemsöborna.pdf. Se on ruotsalaisen August Strindbergin novellin Hemsöläiset (Hemsöborna/The People of Hemso) mukaan tehdyn teatterikäsikirjoituksen alku.


Tehtävä 1.

- Lue käsikirjoitus

- Googleta referenssikuvia aikakauden ruotsalaisista rakennuksista ja vaatetuksesta, mieluiten saaristokulttuurista (milloin August Strindberg kirjoitti novellin Hemsöläiset/Hemsöborna/The People of Hemsö tai mihin aikaan se on sijoitettu?) 

- Suunnittele ja piirrä käsikirjoituksessa olevat henkilöt (minkä tyyppisiä he ovat ja miten korostaisit näitä asioita piirtämällä ja animoimalla?)

- Jaa käsikirjoitus osiin tapahtumien mukaan (kuvakerronta), mieti kuvakoot ja piirrä kuvakäsikirjoitus

- Suunnittele äänimaailma ja etsi tai tee äänet (dialogi voidaan tehdä ryhmätyönä ja kaikki käyttävät sitä)

- Suunnittele animaatio kohtaus/kuva kerrallaan (minkälaisia pääkuvia tarvitset tarinan kertomiseksi, mikä on toiminnan ja taukojen kesto)

- Piirrä pääkuvat Adobe Flashissä

- Piirrä välikuvat Adobe Flashissä

- Tarkista, että animoinnin ja taukojen ajoitus on kunnossa

- Väritä

- Editoi valmiiksi (lisää äänet) Adobe Flashissä tai Premieressä


ENNAKOINTI, AJOITUS JA KAAREVAT LIIKERADAT

Tällä tehtävällä harjoitellaan animoinnin kannalta tärkeitä asioita: ennakointia (Anticipation), ajoitusta (Timing) ja kaarevia liikeratoja (Arcs of Action). Esimerkkikuvat löytyvät Yhteiset-kansion 2Dtietokoneanimaatio1-kansiosta nimellä Nostaminen.bmp. Tehtävästä keskustellaan tunneilla ennen aloittamista.


Tehtävä 2.

Anticipation = toiminnan ennakointi
Timing = toiminnan tai tauon kesto
Arc of Action = kaareva liikerata

Tutki esimerkkikuvia ja mieti, miten yllämainitut käsitteet toteutuvat esimerkkikuvissa. Suunnittele oma vastaava liikesarja. Animoi Adobe Flashissä.


ELÄVÖITTÄMINEN

Hyvää harjoitusta animaattorille on esimerkiksi herneillä täytetyn säkin käyttäminen havaintovälineenä. Tässä tehtävässä elävöitetään aamu-uninen säkki. Ennen aloittamista tehtävän vaiheet käydään tunnilla säkin avulla läpi.


Tehtävä 3.

Piirrä animaatio aamu-unisesta säkistä. Aluksi säkki nukkuu x-asennossa. Sitten se liikahtelee herätessään. Säkki nousee haluttomasti istumaan joko "vatsalihaksilla" ponnistaen tai toisella "kädellä" tukea ottaen. Säkki nousee "polviensa" päälle ja edelleen seisomaan väsyneessä asennossa, "ylävartalo" ja "kädet" roikkuen. Säkki huokaisee syvään ja samalla "ylävartalo" hitaasti kohoaa ja laskee.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti