Kurssilla pohditaan projektityöskentelyä erilaisten tehtävien kautta. Osa kurssista tapahtuu tunneilla opettajan läsnäollessa ja osa on itsenäistä työskentelyä. Itsenäinen työskentely voi tapahtua joko koululla tai kotona. Tehtävät palautetaan esim. sähköpostin liitteenä: mikko.lasonen@sataedu.fi tai Facebookin chatissa.
Perjantai 4.4.14:
Tehtävä 1. Projektityöskentely:
Etsi projektityöskentelyyn liittyvä diasarja, nettilehtiartikkeli, blogikirjoitus tai vastaava.
Esimerkkejä:
http://www.slideshare.net/rekoski/menetelmi-projektityskentelyyn
http://businessmajors.about.com/od/studentresources/a/GroupProjectTips.htm
http://office.microsoft.com/en-us/project-help/define-your-project-goals-and-success-criteria-HA001211137.aspx
Lue valitsemasi tietolähde läpi useamman kerran, ja vastaa sitten seuraaviin kysymyksiin esim. word-tiedostoon, linkkaa myös lähteen linkki tiedostoon:
-Mikä on tietolähteesi kytkentä projektityöskentelyyn (jokin osa-alue, vaihe, ohjeistus)?
-Mainitse kolme mielestäsi parasta pointtia tietolähteessäsi, perustele miksi ne ovat parhaat.
-Onko tietolähteessä jotain mielestäsi huonoja tai vääriä toteamuksia, jos on kerro niistä?
-Kenelle tietolähteesi on mielestäsi tarkoitettu?
-Kuka kirjoittaja on ja miten hän liittyy projektityöskentelyyn?
-Auttaisiko tietolähteesi sinua animaatio- tai peliprojektin tekemisessä, jos niin miten?
Tehtävä 2. Ryhmärooli:
Tee 28 kysymyksen kysely "Exercise on teamworking skills" osoitteessa:
https://www.kent.ac.uk/careers/sk/teamwork.htm#Quiz
Vastaa tekstitiedostoon:
-Katso tuloksista kolme roolia joissa sait eniten pisteitä ja lue selostukset, kirjoita roolit tiedostoon ja analysoi pitävätkö selostukset paikkansa kohdallasi miltä osin ja miltä ei.
-Katso alempana sivulla olevaa listaa "Destructive or selfish group roles to avoid!" ja mieti osuuko joku niistä kohdallesi, mikä negatiivinen rooli ja miksi?
-Mitkä kaksi roolia kaikista positiivisista rooleista ovat mielestäsi tärkeimpiä projektissa, miksi?
-Mitkä kaksi roolia kaikista negatiivisista rooleista ovat mielestäsi tuhoisimpia projektissa, miksi?
Tiistai 8.4.14:
8:15 - 9:45 Itsenäinen työskentely (Tee kotona tai koululla)
Tehtävä 1. Kickstarter-epäonnistujat:
"Kickstarter is the world's largest funding platform for creative projects. A home for film, music, art, theater, games, comics, design, photography, and more."
Lue seuraava artikkeli joka käsittelee Kickstarterissa olleiden peliprojektien statistiikkaa:
http://www.gamesindustry.biz/articles/2012-06-12-kickstarter-more-than-half-of-game-projects-fail
Lue seuraava tuoreempi artikkeli joka käsittelee samaa asiaa toiselta kantilta:
http://gamerant.com/kickstarter-video-game-failure-rate/
Luettuasi artikkelit vastaa tekstitiedostoon:
-Etsi netistä yksi Kickstarterissa epäonnistunut peliprojekti, ja listaa sen:
-Innovatiiviset/uudet pelimekaniikan ominaisuudet mielestäsi
-peli-idean hyvät puolet mielestäsi
-peli-idean huonot puolet mielestäsi
-syyt projektin epäonnistumiseen mielestäsi
-Pohdi Kickstarter-peliprojekteja yleisesti:
-Miksi mielestäsi niin moni peliprojekti epäonnistuu Kickstarterissa?
-Mitä asialle olisi tehtävissä?
-Onko jotain varmoja keinoja peliprojektin onnistumiseen?
10:15 - 15:45 Läsnäolo koululla (Opettaja paikalla)
Tehtävä 2: Kickstarter-onnistuja
2.1: Tutustu Tim Schaferin Kickstarter-projektiin:
https://www.kickstarter.com/projects/doublefine/double-fine-adventure
vastaa tekstitiedostoon:
-Mitkä ominaisuudet projektissa mielestäsi vaikuttivat sen onnistumiseen?
-Jos projekti olisi vielä auki, osallistuisitko sen tukemiseen, miksi/miksi et?
-Mikä tukijoille luvatuista projektin bonusmateriaaleista vetosi sinuun eniten, miksi?
2.2: Tutustu valmiin pelin nettisivustoihin:
http://www.brokenagegame.com/
vastaa tekstitiedostoon:
-Mitä mieltä sinä olet pelistä?
-Mitä muuta pelissä on muuttunut nimen lisäksi Kickstarter-projektin alusta?
-Saivatko projektin tukijat mielestäsi vastinetta rahoilleen?
2.3: Lue seuraava artikkeli jossa Schafer kertoo 5 vinkkiä onnistuneeseen Kickstarter-pitchiin:
https://www.design3.com/industry-insight/double-fine-productions/item/2516-tim-schafer%E2%80%99s-top-5-pitch-tips-for-kickstarter-success
Vastaa tekstitiedostoon:
-Analysoi kaikki 5 vinkkiä erikseen vastaten kysymyksiin jokaisen kohdalla:
-Pitääkö vinkki mielestäsi paikkansa kaikille peleille?
-Mikä oli tärkein asia vinkissä joka auttoi Schaferin projektin tapauksessa?
-Miten itse käyttäisit juuri tätä vinkkiä omassa pitchissä?
2.4: Etsi joku Schaferin vanhoista peliprojekteista.
Vastaa tekstitiedostoon:
-Kerro pelin nimi
-Kerro pelin genre
-Kerro pelin juoni
-Mitä pelissä tehdään?
-Pelin hyvät puolet mielestäsi?
-Pelin huonot puolet mielestäsi?
-Miten peli menestyi?
-Toimisiko peli-idea vielä nykypäivänä ja olisiko se mielestäsi onnistunut Kickstarterissa?
Keskiviikko 9.4.14:
8:15 - 15:45 Itsenäinen työskentely (Tee kotona tai koululla)
Tehtävä 1: Skene-rahoitus
”Tekesin
Skene-ohjelma tarjoaa mm. rahoitusta peliyrityksille uusien toiminta- ja
bisnesmallien, cross media -konseptien ja -formaattien ja digitaalisen
jakelun kehittämiseen sekä pelitutkimukseen.”
Katso linkki:
Ajatellaanpa niin, että Skene-rahoitusta saisi myös opiskelijoille
ensimmäisen peliprojektinsa rahoittamiseen. Jokainen toteuttaa yksilötyönä omasta
peli-ideastaan dokumentin, jolla hakisi Skene-rahoitusta pelilleen. Osan jutuista
voi keksiä kuten esim. projektin kesto tai kustannusten miettiminen,
harjoituksen tehtävänä on lähinnä joutua miettimään projektin aloittamiseen
liittyviä asioita ja pystyä tuottamaan tietoa sujuvasti.
Kirjoittakaa 1-2 A4-sivua sisältäen seuraavaa:
1. Millainen peli on kehitystyön kohteena?
-Kerro pelin perusidea ja se millainen peli on
kyseessä, koita myydä idea lukijalle.
2. Pelin tarina:
-Kerro
pelin juonesta, pelin maailmasta, pelihahmosta ym.
3. Mikä on pelin kilpailuetu ja uutuusarvo jo markkinoilla oleviin tuotteisiin verrattuna?
-Kerro pelin uniikeista featureista ja jos siinä on
uusia peli-innovaatioita.
4. Mikä on kohderyhmä ja asiakkaat, myyntipotentiaali?
-Selitä tarkemmin kenelle peli on suunnattu ja miksi
he sen ostaisivat, ja mikä saisi myös kohderyhmän ulkopuoliset pelin ostamaan.
5. Mikä on suunniteltu markkinointi- ja jakelumalli?
-Mistä pelitulot tulevat, onko kyseessä esim.
kertahinta (mieti hintaluokkaa) , kuukausimaksut (mieti hintaluokkaa),
Free-To-Play (pelissä voi ostaa apuja etenemiseen) jne.
-Jakelukanava:
DVD, Steam, GOG, Origin, Play-kauppa, App Store, Windows Marketplace jne.
6. Mikä on projektin kokoluokka ja ajantarve?
-Onko kyse kuinka isosta projektista ja kuinka kauan
projektiin menisi arvioiden esim. kuukausina
7. Mikä on pelinkehitysprojektin suurin riski sen toteutumisen kannalta? Entä pelin kaupallistamisen onnistumisen suurin riski?
-Mihin ongelmiin peliprojekti voi kaatua: huono
aikataulutus, henkilöresurssipula, ammattitaidon puute, odottamattomat ongelmat,
copyright-ongelmat jne.
-Mitä riskejä pelin valmistuttua on markkinointi- ja
myyntivaiheessa, mikä voi mennä pieleen?
8. Mitkä ovat kehitystyön vaiheet, siihen osallistuvat henkilöt, kustannukset, mahdolliset muut tekijät ja heidän roolinsa?
-Mitä vaiheita pelintekoprosessi pitää sisällään?
-Mitä rooleja projekti vaatii onnistuakseen?
-Mitä projekti tulee kustantamaan?
-Tarvitaanko yhteistyökumppaneita projektin
toteutumiseen ja kuinka iso heidän panoksensa on projektissa?
9. Miksi juuri tämä peli tulisi toteuttaa?
-Vakuuta
lukija siitä että juuri tälle pelille tulisi antaa rahoitus.
Tehtävä 2: Skene-aineisto
Katso Seminaariaineiston alla olevia pdf-tiedostoja
osoitteessa:
Valitse kolme mieleistäsi tiedostoa ja vastaa kunkin
kohdalla tekstitiedostoon:
-Mistä
materiaali kertoo, tee tiivistelmä
-Hyvät
puolet materiaalissa?
-Huonot
puolet materiaalissa?
-Miksi
valitsit juuri tämän materiaalin?
-Mitä
materiaalista voi oppia?
-Miten
parantaisit kyseistä materiaalia?
Torstai 10.4.14:
Päivän tehtävät aloitetaan itsenäisesti ja jatketaan sitten opettajan ollessa paikalla.
8:15 - 9:45 Itsenäinen työskentely (Tee kotona tai koululla)
JA
10:15 - 15:00 Läsnäolo koululla (Opettaja paikalla)
Tehtävä: Projektin valmistuminen
On sitten kyseessä oma pikkuprojekti tai oikean pelifirman tuotos, on
projektin valmiiksi asti tekeminen välillä erittäin vaikeaa. Mikä tekee
projektin loppuun saattamisesta ongelman?
Tarkastellaanpa asiaa lukemalla Nikon aikaisemmin Facebookin lisäämä artikkeli:
Tarkastellaan nyt kaikkia 15 kohtaa artikkelissa, vastaa
tekstitiedostoon:
1. CHOOSE AN IDEA WITH POTENTIAL
-Mitä mieltä olet noiden kolmen kategorian kohtaamisesta, onko se varma
tapa saada peli-idea joka myös toteutuu?
-Mitä muuta pitäisi mielestäsi ottaa huomioon jotta idealla olisi
potentiaalia?
2. ACTUALLY START THE DAMN GAME
-Kaikki ovat aloittaneet jotakin projekteja, jotka ovat jääneet kesken:
piirtämis-, mallintamis- tai pelintekoprojekteja. Mitkä ovat olleet syyt omalla
kohdallasi jos projekti jää kesken?
-Mitä asialle voisi tehdä sinun kohdallasi?
-Mitä ihmiset yleisesti voisivat asialle tehdä?
3. DON’T ROLL YOUR OWN TECH IF YOU DON’T HAVE TO
-Tuntuu siltä että ihmiset vähättelevät pelejä jotka on toteutettu esim.
Unityllä tai Gamemakerilla, mistä tämä mielestäsi johtuu?
-Mitä ennakkoluulon korjaamiseksi voitaisiin tehdä?
4. PROTOTYPE
-Miksi pelin prototyypin tekeminen on tärkeää mielestäsi?
-Voiko ilman sen tekemistä onnistua pelinteossa, miksi/miksi ei?
5. MAKE SURE THE CORE MECHANICS ARE FUN
-Missä pelissä on ollut sinua eniten miellyttävää perustekemistä ja mitä
se piti sisällään?
-Jos kehittäisit tuon pelin perusmekaniikkaa vielä mielestäsi
paremmaksi, miten muuttaisit sitä?
6. CHOOSE GOOD PARTNERS (OR WORK ALONE AS LONG AS YOU CAN)
-Mitkä ominaisuudet tekevät hyvän tiimipelaajan?
-Millaiset kumppanit soveltuisivat sinulle parhaiten pelinteossa
(osaaminen ja persoonallisuus)?
7. GRIND IS NORMAL - FACTOR IT INTO YOUR PLAN
-Mitkä asiat omassa peliosaamisessasi ovat pelinteossa sitä
"pakkopullaa"?
-Mitkä ovat keinot joilla saat homman tehtyä, motivoitko itseäsi
jotenkin tai onko sinulla muita kikkoja?
8. USE AWARDS, COMPETITIONS, AND OTHER EVENTS AS REAL DEADLINES
-Onko idea tällaisten määräaikojen käyttämisestä mielestäsi hyvä,
miksi/miksi ei?
-Mitkä ovat yleisesti erilaisiin kilpailuihin ja jameihin osallistumisen
hyvät puolet/huonot puolet?
9. PUSH FORWARD
-Mikä on itselläsi suurin syy jäädä jumiin projektissa?
-Miksi yleisesti ihmiset jäävät projekteissa jumiin jossain kohdin
mielestäsi?
10. TAKE CARE OF YOUR MENTAL AND PHYSICAL HEALTH
-Mitkä asiat rasittavat erilaisissa projekteissa sinua eniten?
-Miten sinun pitäisi muuttaa käyttäytymismallejasi, jotta kuormittuisit
vähemmän?
11. STOP MAKING EXCUSES FOR STARTING OVER
-Oletko itse aloittanut projekteja uudestaan aivan alusta, miksi?
-Onko yleisesti jotain todella hyviä syitä aloittaa alusta?
12. SAVE IT FOR THE NEXT GAME
-Oletko jättänyt projektia kesken sen takia että keksit vielä paremman
idean?
-Miten tämän tilanteen pystyisi välttämään tai tekemään ensin tämän
hetkisen projektin loppuun?
13. CUT. IT. OUT.
-Miksi ihmisillä on tapana tehdä ikuisuusprojekteja, jotka rönsyilevät
joka suuntaan?
-Mitä mielestäsi asialle olisi tehtävissä?
14. IF YOU DO QUIT, SCALE DOWN, NOT UP
-Jos jätät projektin kesken, oletko miettinyt sen syitä?
-Oletko ottanut näistä syistä opiksesi seuraavassa projektissa?
-Auttaisiko aloittaa seuraavalla kerralla pienempi projekti?
15. THE LAST 10 PERCENT
-Onko mielestäsi projektin viimeistelyaika vaikein, miksi on tai miksi
ei?
-Oletko itse tyytyväinen työhösi, jos saat jonkun projektisi loppuun
asti?
AND FINALLY… COURSE ENDS!
Holy crap, you survived this course! Congratulations, you just leveled
up, big time.
Kun kaikki tehtävät on tehty ja palautettu, kurssi on onnistuneesti
läpi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti