NAppk12
Tällä kurssilla perehdytään oman yrityksen perustamiseen ja toimimiseen yrittäjänä.
Yritysmuodot
- Yksityinen elinkeinonharjoittaja / toiminimi
- Avoin yhtiö
- Kommandiittiyhtiö
- Osakeyhtiö
- Osuuskunta
Liiketoimintamalli
- Asiakasryhmät - henkilöt ja organisaatiot, jotka yritys aikoo tavoittaa ja joita se aikoo palvella
- Arvolupaus - tuotteet ja palvelut, jotka tuovat arvoa ja hyötyä kullekin asiakasryhmälle
- Jakelukanavat - miten yritys viestii asiakkailleen tuotteistaan ja palveluistaan ja tavoittaa heidät
- Asiakassuhteet - millä tavoin yritys haluaa palvella asiakasta
- Tulovirrat - miten yritys saa tuloja kussakin asiakasryhmässä
- Avainresurssit- tärkeimmät voimavarat, joita yritys tarvitsee saadakseen liiketoimintamallin
toimimaan
- Avaintoiminnat - tärkeimmät asiat, jotka yrityksen täytyy tehdä saadakseen liiketoimintamallin
toimimaan
- Avainkumppanit - alihankkijoiden ja yhteistyötahojen verkosto, jonka avulla liiketoimintamalli saadaan
toimimaan
- Kustannusrakenne - kaikki kustannukset, jotka sisältyvät liiketoimintamallin toteuttamiseen
Ansaintalogiikka
Ansaintalogiikalla tarkoitetaan loogista mallia tai suunnitelmaa, jolla palvelusta tai tuotteesta on tarkoitus saada kannattava. Laajasti määriteltynä kaikki sosiaaliset, psykologiset, tekniset ja taloudelliset tekijät, jotka vaikuttavat tuottoon.
- Mistä raha tulee, mihin raha menee, ja mitä myyjälle jää?
- Miksi asiakas haluaa yrityksen tuotteen?
- Pystyykö yritys tuottamaan sen kannattavasti?
Ansaintamallit peleissä
Verkon kautta jaeltavien pelien yhteydessä pääansaintamalli on tuotelisenssin myynnistä verkossa saatava maksu. Myös perinteinen pelin ostaminen kaupasta kuuluu tähän ansaintamalliin.
Online-pohjaisten verkkoroolipelien yhteydessä ansainta tulee käyttäjien maksamista kuukausimaksuista tai käyttäjien pelimaailman sisällä tekemistä ostoista.
Uusimmassa ansaintamallissa peliä jaetaan ilmaiseksi verkossa, ja ansainta tulee käyttäjien pelimaailman sisällä tekemistä ostoista.
Näitä kolmea ansaintamallia myös sekoitetaan usein keskenään.
Sataedun TOY-malli
Työssäoppiminen yrittäjänä -malli. Työssäoppimisjakso tai -jaksot suoritetaan omassa yrityksessä.
Sataedun SataPro-osuuskunta
Satapron avulla voi aloittaa oman yritystoiminnan ilman varsinaisia yrityksen perustamistoimia. Satapro tukee toimentulon hankintaa tarjoamalla jäsenilleen yrittäjyyteen liittyvät hallinnointipalvelut.
1. Tehtävä
Tee omalle yrityksellesi liiketoimintamalli ja presentaatio siitä (Prezi, Power Point, Flash, Blogi, Word yms.). Yrityksen toimialoina voivat olla esimerkiksi pelikehittäminen, 3d- tai piirrosanimaatio, konseptitaide, teksturointi, mallintaminen, multimedia tai jälkituotanto.
Palautus ti 09.10.2012
2. Tehtävä
Mieti presentaatioiden perusteella keiden opiskelijoiden kanssa voisit perustaa yhteisen yrityksen. Perustele valintasi suullisesti.
3. Tehtävä
Etsi opiskelijat, jotka haluaisivat perustaa kanssasi yhteisen yrityksen ja muodostakaa ryhmä. Varautukaa perustelemaan yhteistyönne liiketoimintamallin periaatteiden mukaisesti. Tehkää yrityksen ansaintalogiikasta presentaatio, jossa hyödynnätte tutkimustietoa mahdollisuuksien mukaan.
Turmoil Games
Teemu Vilén tulee kertomaan pelialan yrityksen perustamisesta ja toiminnasta.
4. Tehtävä
Katsotaan yhdessä Indie Game: The Movie.
YLLÄOLEVISTA ASIOISTA PIDETÄÄN TENTTI PERJANTAINA 9. 11. klo 10.15 ALKAEN.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti